Reflekstiden er ikke over
30.03.2021 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Selv om vi nå går mot lysere tider, er det smart å bruke refleks. Derfor får alle et LED-lys refleksbånd sammen med marsnummeret av LEVE MED. Det kommer i postkassen din i begynnelsen i disse dager.

Refleksfakta:

Uten refleks er du først synlig på 25 til 30 meters hold. Bruker du refleks er du derimot synlig på hele 140 meters hold når bilen du møter bruker nærlys. Omregnet til sekunder har bilføreren 10 i stedet for 2 sekunder på å reagere. Det er ofte forskjellen på liv og død.

Selv om de fleste av oss vet at det er svært viktig å bruke refleks, viser undersøkelser at kun 4 av 10 nordmenn bruker det. Det viser tall Trygg Trafikk har hentet inn. Det er voksne som er den gruppen som er dårligst i bruken av refleks, men heldigvis er de flinke til å utstyre barna sine med refleks- selv om de i for liten grad bruker det selv.

Det er viktig å huske på at du trenger refleks selv om du beveger deg på områder med gatebelysning. De fleste ulykkene fotgjengere utsettes for skjer i byene og som oftest når folk skal krysse gaten. På samme tid gjør lys fra butikker, biler og andre kjøretøy at du som går til fots blir grå og lite synlig i bybildet. Bruk derfor alltid refleks i like stor grad i byen som når du er ute i terrenget.

Velg refleks med effekt

Det finnes en rekke forskjellige reflekser på markedet. Noen er både fine og effektive, mens andre gir nesten ingen effekt. Derfor skal du se etter reflekser som har CE-merket. Disse refleksene virker godt i mørket og fungerer som de skal.

LED-refleksen er fin – fordi den har et lys som biler eller andre trafikanter lett ser. Det er også god effekt med vanlige reflekser (som Personskadeforbundet LTN har delt ut i årevis) som henger langs siden av kroppen. Denne typen reflekterer lys svært godt.

Såkalte slapwrap-er – reflekser som du fester rundt underarmene eller den nedre delen av bena over føttene – er også veldig gode for å holde deg sett, synlig og trygg i mørket. Det finnes i tillegg refleksprodukter som luer og skjerf av refleksgarn. Disse har ikke god nok effekt og er dermed ikke gode nok til at du synes i mørket. Samtidig er det viktig å vite at du kan bruke disse typene sammen med vanlige reflekser med veldig god effekt, fordi de forsterker hverandre gjensidig.

Det finnes også refleks-spray. Vær oppmerksom på at refleks-spray kun gir 6-7 prosent reflekseffekt, noe som er alt for lite til å holde deg synlig.