Da pandemien rammet oss, måtte forbundet tenke nytt. Et av de tiltakene vi satte i gang var å starte en likepersontelefon. Nå har telefonen vært åpen hver tirsdag og torsdag mellom 1700 og 1900, i flere måneder.
Likepersontelefonen er et tilbud til de som er rammet av en skade, er pårørende eller etterlatt. Og har behov for å snakke med noen som virkelig forstår situasjonen. Vi snakker ikke om fagkompetanse, men erfaringskompetanse.
Ingeborg Dahl-Hilstad, generalsekretær i Personskadeforbundet LTN, sier at det ligger mye erfaring, men også kursing bak de som betjener telefonen.
-Etter å ha utdannet og hatt likepersontjeneste som en del av forbundets arbeid i svært mange år, er vi stolte av å kunne tilby tjenesten også som en fast telefontjeneste. Tidligere var dette tilbudet kun basert på avtalte møter, enten fysisk eller pr telefon. Å ta en telefon når man kjenner på det, der å da, er et supplerende tilbud, forklarer Dahl-Hilstad.
Hvem svarer?
Likepersontjenesten tilbyr altså medlemmer samtaler med en erfaren og trent samtalepartner. De kalles likepersoner. Kriteriet for å bli likeperson er at vedkommende innehar erfaringskunnskap, har gjennomgått forbundets kurs og er godkjent av sine lag. Likepersonene har taushetsplikt og er hjelpere på frivillig basis.
En har valgt å være likeperson og å betjene likepersontelefonen er Arne-Magne Andreassen. Han ble selv rammet av en skade tidlig på 2000-tallet.
-Jeg har vært medlem i Personskadeforbundet LTN i mange år og i flere av disse årene har jeg vært likeperson, sier han.
-Hvorfor stilte du opp som frivillig på vaktlista til likepersontelefonen?
-Jeg ønsker å hjelpe til der jeg kan hjelpe til. Derfor sa jeg ja.
Arne-Magne Andreassen forteller at han til nå har hatt fire-fem vakter inkludert nyttårsaften. Han tror behovet er til stede, men at tjenesten må bli bedre kjent.
-Det er ganske stille på telefonvaktene. Særlig trodde jeg at Gjerdrum-skredet ville skape behov for å snakke med noen. Personlig tror jeg ikke det handler om at folk ikke trenger noen å snakke med, men at folk ikke har likepersontelefonen under huden ennå.
Da pandemien rammet oss, måtte forbundet tenke nytt. Et av de tiltakene vi satte i gang var å starte en likepersontelefon. Nå har telefonen vært åpen hver tirsdag og torsdag mellom 1700 og 1900, i flere måneder.