Kognitivt seminar i nord
19.02.2021 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Den 16. februar inviterte Ofoten og Harstad lokallag sine medlemmer til digitalt kognitivt seminar. Seminaret, som er laget av Martin Berg, omhandler kunnskap om hvordan leve et godt liv med kognitive utfordringer.

Det var Ofoten lokallag som tok initiativet for å arrangere kognitivseminaret. Frøydis Hatland, som også sitter i kognitivt utvalg, var en av pådriverne.

-Siden jeg sitter i kognitivt utvalg overvar jeg seminaret da det første gang ble gjennomført i Asker- og Bærum lokallag. Når vi ikke kan møtes fysisk synes jeg digitalt foredrag er et godt alternativ. Jeg så at det fungerte, og ønsket derfor å ta det med «hjem» til eget lag, sier hun.

Fysisk og digitalt

På grunn av pandemien ble selvsagt seminaret holdt digitalt, noe som utestenger noen medlemmer på grunn av manglende digital kompetanse eller utstyr.

Da datoen var på plass ble også Harstad-laget invitert inn. André Eilertsen tok grep og inviterte folk fra laget sitt til å sitte sammen, fysisk, og se på seminaret.

-Jeg la det ut på Facebook sidene til vårt lokallag og det tok ikke lang tid før påmeldingene ramlet inn. Maks antall personer var selvsagt 10, som myndighetene anbefalte. Og siden jeg bor på en ombygd gård som nå har restaurant og kurslokaler så kunne jeg legge til rette for «meteren».

Det ble til slutt 8 personer som deltok på seminaret i Afrikarommet. De møttes en halvtimes tid før oppstart, hadde et lite medlemsmøte – spiste og drakk kaffe.

-Jeg syns vi fikk det bra til og det var tydelig at flere var glade for å møtes. Noen hadde ikke sett hverandre siden før pandemien startet. Vi møttes en halvtimes tid før den digitale overføringen startet, og det ble som et lite medlemsmøte. Deretter kjørte vi foredraget til Martin Berg på storskjerm og via Zoom. Når overføringen var over ble vi sittende og snakke sammen i 30-45 minutter for vi tok kvelden, forteller Eilertsen, og legger til at laget allerede har bestemt å møtes igjen den 9. mars. På grunn av reglene og begrensningene er de som deltok på nettmøtet prioritert.

Neste lag som skal avholde kognitivt seminar er Rogaland. Datoen er den 26. april.