Fem tips for å «lette på trykket»
23.02.2021 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Året vi snart legger bak oss har vært brutalt. Som flere undersøkelser viser – har det ikke bare påvirket og begrenset livene våre fysisk, vi sliter også psykisk.

-Jeg har merket det på flere av de som har tatt kontakt i det siste. De forteller at de er urolige og opplever at de er nedstemte. Selv om grunnene er forskjellige, er fellesnevneren at det oppleves som utfordrende å leve med så stor grad av usikkerhet rundt seg, sier Birte Sand Rismyhr i Personskadeforbundet LTN.

Erfaringene stemmer overens både med Personskadeforbundet LTNs medlemsundersøkelse, FFOs brukerundersøkelse og funnene FHI har gjort. Pandemien påvirker vår psykisk helse.

Ta grep heller enn å miste motet
Det er selvsagt mange grunner til at noen kjenner på et ekstra mørke etter nesten et år med Covid-19. Vi kan telle nesten 350 dager med pandemi, et berg og dalbane av nyheter samt regler vi aldri før har måtte forholde oss til.

-Ikke rart at det tærer på folks mot, sier Birte Sand Rismyhr. Hun mener det er lov å kjenne på motløshet, men oppfordrer folk til å finne strategier for å stå i situasjon.

Her er fem av Sand-Rismyhr sine strategier dersom du kjenner at det mørke tar for stor plass i livet ditt:

1. Dagslys, frisk luft og natur gir garantert positiv energi. Spaser en tur, gå i skogen eller ta en tur ut på balkongen. Se på lyset, på snøen som smelter (eller ikke smelter) og la positiv energi få plass i sinnet ditt.
  2. Ring noen. Kanskje en fjern slektning, en gammel venn eller en du ikke har sett på en stund. Blir aldri feil.
  1. Lag en middagsrett du ikke har prøvd før. Trenger ikke være avansert, – gleder over å mestre samt nye smaker løfter dagen.
  1. Selv om vinteren fremdeles dominerer store deler av landet vårt – er vi på vei mot lysere tider. I nord har de fått sola tilbake og her i sør melder kystfolk om snøklokker i solveggen. Mye å glede seg over.
  1. Om du trenger noen å snakke med – ring gjerne Personskadeforbundet LTNs likepersontelefon. Telefonen er åpen tirdag og torsdag, mellom 1700 og 1900. I andre enden møter du likepersoner som er kurset for å samtale. Telefonnummeret er 21 40 32 02.