Dilemma – avlyse eller ikke?
12.01.2021 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Vi oppfordres på det sterkeste av våre myndigheter til å holde oss hjemme ved mistanke om Covid-19-smitte. Selvsagt følger vi anmodningen. Men innimellom skaper det dilemmaer.

Tenk deg følgende scenario; du har lenge stått i kø for å få en type helsebehandling, eller for å gjennomføre et inngrep. Da dagen endelig kommer kjenner du deg litt pjusk. Kanskje bare bittelitt hodepine, kroppssmerter, grumsete hals eller noe ubestemmelig.

Spørsmålet er – hva gjør du? Avlyse, eller skal du ta sjansen?

Kostnad ved å ikke gå

Det er selvsagt flere grunner til at du har time hos en lege, en behandler eller på et sykehus. Kanskje har du en smerteproblematikk, skal til en nevropsykologisk undersøkelse eller kanskje gjelder det en operasjon.

For en del av våre medlemmer kan timen også handle om å få gjennomført en vurdering som du trenger for at NAV-vedtaket skal kunne behandles. Noe du vet er nødvendig for å kunne avklare arbeidsevne og eventuelt sette i gang søknadsprosessen mot uføretrygd. Det gjør ikke situasjonen lettere å vite at AAP ordningen muligens ikke blir forlenget dersom du ikke møter opp. I verste fall risikerer man nemlig en karensperiode som innebærer at man blir stående uten inntekt.

Det kan også være at du allerede har fått utsettelser av vurderinger, behandlinger og operasjoner. Og du lurer på når du får time igjen, og om det er vert å ta sjansen.

Et dilemma

Uansett – du kjenner at dette blir vanskelig og at du står overfor et dilemma.

På den ene siden er symptomene uklare – og du er nesten helt sikker på at du ikke har Covid-19. Det er også en mulighet for at «pjuskheten» skyldes at du har ventet lenge – og derfor har spenning og frykt i kroppen. Skal man da avlyse og gå inn i en periode uten behandling og med mulig helserisiko eller smerte. Eller kanskje uten inntekt fordi man havner i en karensperiode?

På den andre siden har vi selvsagt konsekvensene av å dra og å være viruspositiv. Å smitte noen, enten pasienter eller behandlere ved sykehus eller helseinstitusjoner er nemlig skumlere enn noe annet sted. Rett og slett fordi mange som frekventerer er helsemessig mer utsatt. Å smitte helsepersonell er heller ikke greit – siden de i sitt virke møter og kan smitte svært mange som er utsatt.

Men altså, tilbake til spørsmålet, hva er rett å gjøre dersom man står i et slikt dilemma. Før du tar avgjerslen gå inn på Folkehelseinstituttets hjemmesider, FHI.no, og sjekk hva de skriver om symptomer. Du kan også eventuelt ta kontakt med din fastlege og diskutere valget ditt med denne. Men, om symptomene er uklare, står du oftest alene i dette dilemmaet.