Vi må ikke i solidaritetens tid glemme egen helse
27.03.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

På en pressekonferanse nylig hadde Bernt på seg et litt annet jakkemerke enn han vanligvis har. Der stod det “Alle trenger fastlegen”.

På Facebook-siden sin like etterpå skrev han følgende:

«Det (jakkemerket) er en liten påminnelse til dem som nå har sluttet å ringe fastlegen sin.

Det er bra at folk tenker over at de ikke skal belaste legene med for mye i en krevende tid. Men mange fastleger opplever nå at pasienter som trenger oppfølging, lar være å ta kontakt og bestille time.

Det er viktig at pasienter med kroniske lidelser og helseplager opprettholder den faste kontakten med legen som kjenner dem. Så ta kontakt med fastlegen slik du pleier – om tingene du pleier. Så finner du og fastlegen ut om dere skal treffes ansikt til ansikt eller på andre måter. Det er viktig at vi forsøker å leve så normalt som mulig i en unormal situasjon.»

Viktig budskap fra vår helseminister

Rådgiver Birte Sand Rismyhr i Personskadeforbundet LTN mener budskapet til Høie er svært viktig.

-Selv om verden på et vis er snudd opp ned på grunn av Koronaviruset, slutter vi dessverre ikke å ha «normale» helseplager. Å stoppe å ivareta egen helse er ikke nødvendigvis solidaritet, tvert imot. Vi må ivareta helsen vår, så godt vi kan, uavhengig av krise eller ikke.

Sand-Rismyhr forteller at oppfordringen fra helseministeren kommer etter at flere fastleger har meldt inn en nedgang i henvendelser. I tillegg har også sykehus rapportert om mer ledig kapasitet enn vanlig på flere sengeposter.

-Jeg vil altså oppfordre medlemmene våre til å ta kontakt med sin fastlege, om det er behov. Gjerne digitalt. Basert på dialog kan dere sammen vurdere videre tiltak.