Vi er her, selv når landet stenger ned
29.10.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Etter nesten ni måneder med dugnad, var det likevel ikke nok. Smittetallene går oppover og i dag, den 29. oktober klokken 12:00, stenger Norge igjen ned. Heldigvis ikke like mye og dramatisk som i mars, men likevel så mye at mange av oss igjen må omrokere livene våre.

For Personskadeforbundet LTNs sekretariat betyr det først og fremst at kontoret blir lukket og ansatte igjen bare kan benytte hjemmekontor. Men, som tidligere påpekt, vi jobber på som normalt og er tilgjengelig for medlemmer.

Telefonen er åpen og samtaler gjennomføres. I tillegg har vi tatt et digitalt kvantesprang som gjør at vi er i full gang med å arrangere digitale kurs, og invitere til å møtes digitalt.

Likevel litt tungt

Uansett, drift eller ikke drift – det er tungt å ta innover seg nye begrensninger. Det sosiale livet amputeres og mange av oss blir sittende mye alene.

Det positive er at vi har vært der før, og at vi klarte å stå i det. Vi reduserte handlingsradiusen vår og vi forholdt oss til myndighetenes krav og anbefalinger. Resultatet sist gang var at samfunnet åpnet mer og mer opp. Om vi klarer det også denne runden, sammen, kan vi gå inn i desember og julen med færre restriksjoner.

Til dere som kjenner, som flere av oss, at det er nok nå. At vi ikke vil mer. Så er rådet hardt og brutalt; vi har ikke noe valg. Prøv å puste langsomt og ta dag for dag. Vær flink til å ringe folk, gå turer og prøv å leve så normalt som mulig innenfor de nye rammene.

Ring en likeperson

Om du trenger å snakke med noen har forbundet en egen likepersontelefon. Husk intet samtaletema er for lite eller for stort. I andre enden, altså de som tar telefon, møter du likepersoner som er kurset for å samtale om situasjoner.

Likepersoner er ikke helsepersonell, men medlemmer og medmennesker. Telefonen er åpen tirsdag og torsdag, mellom 17:00 og 19:00. Telefonnummeret er 21 40 32 02, og tilbudet er selvsagt gratis.