Ut på tur, med hjernen på øre
06.11.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Denne første fredagen i november får du et gratis og garantert helsebringende tips fra Personskadeforbundet LTN; gå en tur i de vakre høstfargene, nyt dagslyset og hør på hjernepodden til Hjernerådet.

Selv om kalenderen viser november måned, er heldigvis værvarmegudene snille og det er fremdeles høstlig rundt omkring. Iallfall i lavlandet. Andre år har vi opplevd både snø og minusgrader på denne tiden.

Men altså, hvorfor ikke – i et stadig nedstengt Norge – gå en tur i vakre høstfarger og hør på en podcast. Garantert korona-fritt – og helt sikkert bra for humøret og helsa.

Hjernepodden
På øret kan du høre på en av de siste utgavene som Hjernerådet har produsert og lagt på sin podkast Hjernepodden.

På Hjernepodden løfter de frem mange aktuelle «hjernetemaer». Gjennom intervjuer med fageksperter får du innsikt i aktuelle tema knyttet til hjernen og lærer om hva søvn, mat, trening og hjernetrim kan gjøre for hjernehelsen din.

Det ligger ute 10 episoder. En av de heter AKTIV HJERNE – BEDRE HJERNEHELSE. Her møter man geriater Hege Ihle-Hansen som snakker om å holde hjernen ung ved å være sosial og lære nye ting. Agnete Tjærandsen er 86 år og har et mål om å lære en ny ting hver dag. Hun er tidenes eldste vararepresentant på Stortinget og kan et og annet om å holde hjernen i form hele livet. Interessant og morsomt.

En annen episode har tittelen: VET VI HVORDAN COVID-19 VIRKER PÅ HJERNEN OG PÅ PSYKEN? Psykologspesialist Sverre Urnes Johnson forsker på hvordan viruset virker på folks psykiske helse, og nevrolog Anne Hege Aamodt undersøker hvilke nevrologiske ettervirkninger man kan få dersom man har vært smittet. Begge bidrar inn i denne episoden.

Hjernepodden finner du både i Spotify, iTunes og andre podkast-APPer. Alle som har en smarttelefon kan altså finne den. Søk etter Hjernepodden i søkefeltet. Om du ikke får det til, spør noen!

God helg!