Smerteseminar i kalenderen
16.06.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Smerte er dessverre noe mange av våre medlemmer sliter med. Det betyr at hverdagen preges av å bruke både mentale og fysiske krefter for å leve med tilstanden. Nå har vi fått penger fra DAM, og november inviteres det til smertemestringsseminar.

I Norge lever 1 av 3 med kroniske smerter. Det betyr smerter som har en varighet som strekker seg over tre måneder eller mer. Selv om det ikke alltid kommer så tydelig frem er smerter faktisk den klart største årsaken til ikke-dødelig helsetap i Norge, men også en svært viktig årsak til sykefravær og uførhet.

Det er disse faktaene, samt vårt ønske om å bistå våre medlemmer som motiverte oss til å søke penger for å gjennomføre et smerteseminar.

-Etter å ha levd med unntakstilstand i flere måneder på grunn av pandemien, er det ekstra hyggelig å vite at vi igjen har et seminar i kalenderen, fastslår generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad.

Et praktisk seminar
På grunn av smittevernregler er ikke den fysiske formen ennå klar, men vi har med blant annet Ingunn Stanghelle Velarde som fagansvarlig. Hun er fysioterapeut med spesialisering innen nevromuskulær rehabilitering, samt har en videreutdanning innen kommunikasjon og coaching.

Målet med seminaret er å dele kunnskap som bidrar til at våre medlemmer får en bedre hverdag tross smerter og begrensninger. Derfor er seminaret praktisk rettet med fokus på å lære konkrete måter å håndtere smerter på.

-Selv om smerte er komplisert er det mange faktorer som kan påvirke sentralnervesystemet til å modulere, redusere smerte, selv om den fysiske situasjonen er uendret. Kunnskap om og trening i forskjellige smertemodulerende faktorer vet vi kan bidra til betydelig bedre funksjon i hverdagen, sier Dahl-Hilstad.

Sett av datoen

Vi har ennå ikke startet påmelding til seminaret. Det vil først skje over sommerferien. Datoene er derimot på plass: 20.-22. november.

-Som sagt, vi følger selvsagt myndighetenes covid-19 råd og guiding med omsyn til hvordan seminaret skal gjennomføres. Forhåpentligvis blir det fysisk gjennomført med noen deltakere samt digitalt slik at flest mulig kan få tilgang til kunnskapen. Det kommer vi som sagt tilbake til, avslutter generalsekretæren i Personskadeforbundet LTN.