Små historier med et viktig budskap
28.04.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Personskadeforbundet LTN har en lang tradisjon på å drive kampanjer. Vanligvis står vi på stands og gjør dette fysisk – men i år går vi digitalt.

Den 1. juni er det skadefri dag. Personskadeforbundet LTN har reservert denne dagen som en fast dato der vi vil kjøre årlige kampanjer. Den røde tråden er fokus på skader, og målet er å redusere farefulle situasjoner og ulykker.

Årets kampanjer har tittelen ¨Vil du dele med meg¨. Konkret handler det om hvordan vi samhandler på veien. Vi kjører bil, jogger, sykler, ferdes på motorsykkel, spaserer, ruller i en rullestol, triller barnevogn eller fyker rundt på sparkesykler – alt i det samme området.

For å kommunisere har vi blant annet fått laget 10 animasjonsfilmer og en kampanjeside på nettet. I filmene blir vi kjent med familien Rulle som bor i Rulleby. Gjennom episodene eksponeres vi for problemstillinger og løsninger om hvordan man bør agere når man skal dele fortau og veibane.

Nettsiden, www.skadefridag.no, er en landingsside som i tillegg til filmer inneholder informasjon om kampanjen, forbundet, samt å melde seg inn i Personskadeforbundet LTN.

Hvordan kan du bidra?
Selv om vi helst skulle stått på stand – gir den digitale formen en mulighet til at alle kan delta. Dette kan du gjøre ved å la så mange som råd bli kjent med familien Rulle og de ulike dilemmaene de står overfor. Delingene foregår både på facebook og instagram. Enkelt og effektivt dersom mange nok deler.

Kampanjen startet den 22. april og avsluttes 1. juni. Til nå har vi «sluppet» to filmer. Den første omhandler bruk av refleks, mens den andre ser på hvordan vi deler fortauet mellom oss.