Skogen = lavterskel helseeffekt
23.10.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

En forskningsrapport fra Høgskolen i Volda viser at å sitte i ro i skogen kan være like bra for helsa som å løpe opp en fjelltopp. – Friluftsliv handler ikke bare om aktiviteter, sier forsker bak rapporten.

Treningsturer med mål om å løpe så og så fort, ta seg ordentlig ut med tre runder i lysløypa på ski eller klatre en tøff rute i en fjellvegg blir ofte fremstilt som veien til å få luftet hodet og lette sinnet. For noen er dette bra, men for oss andre som ikke orker eller har helseutfordringer – er det også god helseeffekt i å rusle rundt i skogen.

– For enkelte er det kanskje avgjørende å ta seg fysisk helt ut for å lette sinnet, men det er langt ifra den eneste måten å få effekt ut av naturen. Muligens er det heller ikke den beste måten du i naturen kan påvirke din mentale helse og være med på å gi deg selv et bedre liv, sier forsker Helga Synnevåg Løvoll i en artikkel som er publisert på forskning.no.

Ut på tur
Løvoll er førsteamanuensis i friluftsliv ved Høgskulen i Volda og har forsket mye på positive følelser, opplevelser og motivasjon knyttet til friluftsliv. Løvoll er også opptatt av estetikken, alt det vakre en har rundt seg i naturen.

I de senere årene, forklarer hun, har hun vært vitne til at aktivitetene blant nordmenn ute i friluft har endret seg en del. Dette mener hun er synd.

– Det å bruke tid i naturen uten at det nødvendigvis skal skje så mye hele tiden blir det stadig mindre av, mens det er motsatt med trening og pushing av fysiske grenser. Mange tenker at alt skal skje så fort, også når en er ute i naturen.

Et godt helge-råd fra oss i Personskadeforbundet LTN er å følge Løvoll forskningsråd og å tenke lavterskel. Som forskningsrapporten sier; det er mulig for alle å hente ut helseeffekt ved å bruke naturen.

les mer på forskning.no