#skadefrisommer
23.06.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

I vår gjennomførte Personskadeforbundet LTN den digitale kampanjen Skadefri dag. Vi tar nå med oss ideen inn i sommeren, og ønsker å bidra til bevisstgjøring for å forebygge skader.

Skader skjer hele tiden. Folkehelseinstituttets (FHI) rapporter oppsummerer at de fleste blir skadet i hjemmet, men mange ulykker skjer i trafikken, i forbindelse med fritidsaktiviteter og i naturen.

-Tanken og motivasjonen for å starte et sommerprosjekt som vi kaller #skadefrisommer er egentlig helt lik den vi hadde i forbindelse med vår større vårkampanje. Nemlig bevisstgjøring. Mange skader skjer nemlig når vi ikke er konsentrerte og «på», sier Birte Sand-Rismyhr.

Hun er en av pådriverne for å videreføre ideen og å gjennomføre et sommerprosjekt.

Hvordan redusere skader?

Prosjekt #skadefrisommer er primært instagrambasert, men kan også brukes på andre sosiale plattformer. Det går ut på at man legger ut et bilde eller video av en situasjon som er skadeforebyggende og bruker hashtaggen #skadefrisommer. Skriv gjerne kort under hva ditt skadefrie tiltak er.

-Sekretariatet og landsstyret kommer alle til å bidra inn, og vi håper at mange medlemmer vi gjøre det samme, sier Sand-Rismyhr.

Hun legger til at det er lov å bruke humor og at prosjektet skal fokusere på fremsnakk, ikke å bruke pekefinger.

-Når du ser situasjoner som er bra, knips et bilde eller film en liten videosnutt. For eksempel av hjelmbruk på sykkelen, eller flytevest når man går langs med vannet. Bare sørg for å be om tillatelse dersom det involverer andre enn deg selv. Dette er også en fin måte å kunne gi en positiv tilbakemelding når en ser noen som gjør noe skadeforebyggende og få andre til å fokusere på forebygging, avslutter Sand-RIsmyhr, og legger til at hun håper mange kaster seg rundt og deltar.

-Visste du at de fleste drukninger skjer mens man vandrer eller befinner seg i vannkanten og ikke ombord i en båt? Andre motiv kan være hvordan man pakker bilen, eller at man tar med seg førstehjelpsskrinet når man skal overnatte i skogen, avslutter Sand-RIsmyhr, og legger til at hun håper mange kaster seg rundt og deltar.

– Husk jo flere poster vi har, og jo flere som går inn å leser og liker – jo lenger ut når vi og jo flere ulykker kan vi forebygge!

ALLE KAN DELTA

Alle kan delta i Personskadeforbundet LTNs sommerprosjekt. Ta et bilde med telefonen din. Legg det deretter inn på en sosial kanal og bruk (hashtagen) #skadefrisommer.