Sjekk, sjekk – så går det bedre
24.07.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Facebook og Instagram forteller oss at det er mange nydelige perler som kan besøkes på Norgesferien. Å komme seg der perlene er – dokumenteres det derimot sjelden eller aldri på i sosiale medier.

Å besøke Prekestolen, Valdresflyene, Sørlandskysten, Lofoten eller Sunnmørsalpene kan være kronglete. Man må kanskje over fjell, ta ferjer eller kjøre på smale veier – som krever konsentrasjon og kompetanse.

Bedre blir det ikke av at flere for første gang tar ut på lengre kjøreturer og kanskje også i en lånt eller stor nykjøpt husbil.

Å planlegge til suksess

Erfaringer viser at planlegging er viktig for å få til en god ferie. Selvsagt kan man være litt spontan, men å navigere for eksempel basert på værvarslinger fungerer sjelden bra.

Det handler om tid, overnatting, kvalitet på veien og hva som faktisk er å se. En god hjelper når det gjelder er Statens vegvesen sin webside Reiseinformasjon.

Her får du via en oversiktlig og tydelig landingsside tilgang på svært mye informasjon. Den første linken handler om trafikkinformasjon. Her er hele landets «endringer» ikke bare informert om, de er også plottet inn på norgeskartet. Deretter følger en link som viser reisetid. Denne blir oppdatert hvert 5 minutt. Praktisk å greit når man ikke bare skal telle kilometer og mil, men faktisk tid fra a til å justert etter veistandar. Min favoritt er webkameraoversikten. Dette er kameraer som er plassert langs med veiene og som gir innsikt i hvordan landskap og veikvalitet faktisk er.

Om du skal innom tettsteder og byer kan linken som forklarer parkeringsregler være nyttig. Selv brukte jeg denne nylig da jeg var i Bergen og ikke forstod hvordan soner fungerte. Andre interessante linker er den som forteller om ferjestrekninger, priser og tider – samt bompengeoversikten. Smart siden dette kan fort ende i ventetider og/eller utgifter man ikke hadde kalkulert med.

I tillegg til praktiske linker informerer også Statens vegvesens reiseside om nasjonale turistveger og nasjonale sykkelstier.

Det viktigste er, uansett planlegging og gode guider, å kjøre forsiktig og å ta hensyn. God ferie!