Likepersontjenesten i Koronaens tid
24.03.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Landet vårt er stengt ned og vi skal ha minst mulig kontakt oss imellom for å redusere smittefare. Dette medfører at mange av oss kjenner på ensomhet og innimellom også redsel.

Det er bare noen få uker siden vi begynte å forstå at koronasmitten ville komme også til Norge. Da det først skjedde – kom det som en flodbølge.

I løpet av noen få dager ble det rigget for full helseberedskap og statsministeren gav oss beskjed om at universiteter, skoler og barnehager skulle stenges ned. Arbeidstakere med mulighet for hjemmekontor ble bedt om å rigge seg til hjemme.

Det nye midlertidige

Over natten ble «verden» nesten helt stille. Folk postet bilder på Facebook av tomme tog og flyplasser som annonserte kansellerte fly. Byer og tettsteder som vanligvis syder av mennesker, ble stille og folketomme.

Den første uken etter nedstengingen var, for de fleste av oss, preget av sensasjonsfølelser. For andre var det også en uke der man begynte å kjenne på at helseoppfølging og helsevesenet ikke hadde kapasitet til å gjøre det de vanligvis gjør.

På uke to, etter nedstengingen, har tilstanden begynt å sette seg. Vi går i sirkel for å holde to-meters-grensen når vi spaserer på veier eller parker. På butikken venter vi med rause mellomrom for å ikke komme for nær. Det har også skjedd noe med blikkene vi deler. Nesten ingen nikker og smiler, eller viser åpenhet med kroppsspråk.

Om det er redselen som har tatt oss alle, estimerte dødstall som lammer eller om det er myndighetenes massive dugnadskampanje som gjør det – er vanskelig å vite. Selv om vi bretter opp ermene, synger på balkongen, klapper i takt for helsevesenet – så har det bygget seg opp en distanse mellom oss.

Likepersontjenesten

Nå vil «unntakstilstanden» sannsynligvis fortsette til over påske. Det fører til store økonomiske konsekvenser, men det gjør også noe med oss som mennesker.

I kjølvannet av kaoset har det heldigvis også skjedd noe positivt. Nemlig at nordmenns dugnadsånd har åpenbart seg. Vi handler matvarer til hverandre, oppretter facebookgrupper der målet er å hjelpe, låner ut sykler og biler – og frivillige melder seg til tjeneste dersom de besitter helsefaglig utdanning.

I Personskadeforbundet LTN har vi en tjeneste som absolutt kan aktiviserer i disse tider. Nemlig likepersontjenesten. For ikke innvidde er likepersontjenesten et tilbud som mange ideelle organisasjoner har og som handler om å legge til rette for samtaler mellom en som har et behov og en som er erfaren.

Tittelen på samtalepartneren er likeperson. I Personskadeforbundet LTN betyr det en person som er utdannet gjennom vårt likepersonskurs og som er godkjent av laget sitt for å kunne ta på seg slike oppdrag.

-Tjenesten er en viktig del av vårt bidrag inn i samfunnet. Og i disse koronatider håper vi at de som sitter alene, føler seg alene eller bare trenger noen å snakke med, vil benytte seg av dette tilbudet, sier generalsekretær i Personskadeforbundet LTN, Ingeborg Dahl-Hilstad.

Hun presiserer at dette er et lavterskeltilbud. Altså et tilbud som har et bredt nedslagsfelt. Det betyr at du ikke trenger å være redd for at «du ikke er trengende nok».

-Ring dersom du kjenner at; – ja, jeg trenger noen å sortere tankene mine sammen med, sier hun.

Likepersontjenesten administreres gjennom lokallagene. Det betyr at dersom du ønsker å snakke med en likeperson tar du kontakt med ditt lokallag. Listen over lag, og deres kontaktinformasjon, finner du ved å klikke her.