Jusskurs på Romerike
25.08.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Å arrangere kurs, fysisk, har nesten vært umulig etter at landet ble stengt ned i mars. Derfor var det ekstra hyggelig da vår «jusekspert» Per Oretorp fikk invitasjon fra Romerikslaget om å holde kurs. I går, altså den 24. august ble et fullbooka kurs avholdt.

-Vi veide litt frem og tilbake før vi bestemte oss for å arrangere et fysisk kurs, sier Arild Hansen lederen for Personskadeforbundet LTN Romerike.

Hansen forteller at styret sendte ut invitasjoner til medlemmene i eget lag, samt til Asker og Bærum, Oslo, Follo og Solør/Odal omegn.

Fullbooket

Folk var tydeligvis klare for å møtes og interesserte i temaet. To dager etter at invitasjonene var ute – var kurset fullbooka.

-Vi valgte Lillestrøm rådhus som lokalitet. Det var praktisk med tanke på transport, og der fikk vi leie et lokale som var stort nok til å ivareta Folkehelseinstituttets smittekrav.

Selv med 30 deltakere var det god plass og minst en meter mellom deltakere som ikke var par. I tillegg var antibac-flasker plassert flere steder.

Kurs og korona

Kursholder Per Oretorp forteller at han var svært fornøyd med å endelig få treffe medlemmer igjen.

-Jeg må innrømme at jeg koste meg skikkelig og at jeg har savnet å møte medlemmer. Jeg er imponert over hvor flinke arrangørene var med å sikre at smittevernreglene kunne ivaretas og følges. Jeg opplevde også at alle deltakerne var bevisste smittevernreglene og var flinke å holde avstand. Jeg følte meg veldig trygg. Dessuten var det en skikkelig hyggelig og engasjert gjeng, sier han, og legger til at en av grunnene til at han faktisk kunne holde kurset var at det var mulig å kjøre dit.

Han viser til at sekretariatet har fått instrukser fra styret om å ikke fly eller reise langt for å holde foredrag, grunnet smittesituasjonen.

-Det er selvsagt leit og frustrerende å ikke kunne imøtekomme flere lags ønsker og behov for kurs, men så lenge situasjonen er som den er – må vi holde oss i nærområdet, sier han.