• Forside
  • Nyheter
Hvordan kan du, som bruker, unngå at folk i helsetjenesten blir smittet?
20.03.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Pandemien som rir landet vårt gjør at ansatte i helsevesenet jobber på høygir. Dessverre er de også den gruppen som er mest sårbar fordi de naturlignok oftere enn oss andre blir eksponert for smitte.

En av de mest smitteutsatte er ansatte på fastlegekontorer. De jobber i førstelinjen, kan ikke ha hjemmekontor og møter daglig mange pasienter. Det er altså i disse møtene smitte kan oppstå. Mens mange av oss sitter hjemme og bare har kontakt med den nærmeste familien møter fastlegekontorene mange pasienter hver dag.

Nå er det ikke slik at andre lidelser forsvinner fordi vi har blitt rammet av korona-epidemien. Mange av oss trenger legekonsultasjon. Nå ber norske myndigheter oss om å unngå, så godt som mulig, å fysisk oppsøke helsetjenesten på alle nivå.

Vi må agere annerledes

Norske helsemyndigheter gir klare retningslinjer for hvordan du skal agere i forhold til helsetjenesten slik situasjonen er akkurat nå. De siste oppdateringene kom for to dager siden

For å unngå smitte og spredning av koronaviruset, ber de oss om at vi kun oppsøker helsetjenestene fysisk dersom det er helt nødvendig. De fastslår at videokonsultasjon og andre digitale verktøy kan være gode alternativer til fysisk oppmøte

Grunnen er selvsagt å avhjelpe situasjoner der du opplever at du trenger Norske helsemyndigheter. Under følger retningslinjer og linker:

Legetime på nett via Helsenorge (e-konsultasjon)
Du kan logge deg inn på helsenorge.no for å få vite hvem fastlegen din er, og hvordan du kommer i kontakt med legekontoret.

Hvis din fastlege tilbyr legetime over nett vil du se det når du logger inn. Dette kalles «e-konsultasjon» og foregår med lyd, video eller tekst-samtale, for eksempel ved hjelp av en PC, et nettbrett eller en telefon.

Klikk på «Start e-konsultasjon» for å begynne.

Når du logger deg inn på helsenorge.no vil det stå øverst hvem som er din fastlege. Klikk på på «Vis detaljer» for å se kontaktinformasjon som adresse og telefonnummer.

Klikk på «Mer om din fastlege» for å få informasjon om fastlegen og legekontoret, som for eksempel lenke til legekontorets webside, hvilke andre leger som hører til kontoret, og så videre. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom fastlegen din er sykemeldt.

Konsultasjon på video eller telefon utenom Helsenorge
Mange fastleger og andre behandlere som for eksempel psykologer og fysioterapeuter kan tilby konsultasjon på telefon eller video utenom Helsenorge. Det finnes ingen liste over hvem som gjør det, så for å finne ut om din behandler kan tilby dette, kan du

• sjekke behandlerens nettside
  • sende en e-post til behandleren eller klinikken
  • ringe behandleren eller klinikken

Oppkobling til videokonsultasjon
I denne artikkelen hos Direktoratet for e-helse finner du informasjon om praktisk informasjon om oppkobling og personvern for videokonsultasjon (ehelse.no).

Jeg har andre kontakter i helsevesenet som jeg vil snakke med
Helsekontakter
Hvis du har fått en forløpskoordinator eller annen kontaktperson vil du kunne finne dem i tjenesten Helsekontakter på helsenorge.no.

Meldinger
I meldingstjenesten kan du se meldinger du har mottatt fra helsetjenesten, og svare på dem. Hvilke meldinger du kan se og svare på kommer an på hvilke helsekontakter du har og har hatt, hvem du har kommunisert med tidligere, og hvilket samtykke du har gitt til å bruke tjenestene på Helsenorge.

Meldingstjensten kan du lese mer om her.

Hvis din behandler ikke er i noen av disse tjenestene
Finner du ikke behandleren du ønsker å kontakte i noen av disse tjenestene, må du selv slå opp og finne deres kontaktinformasjon. Ikke møt opp uten avtale. Se på nettsiden deres og ring dem eller kontakt dem digitalt hvis det er mulig.

Spørsmål om korona
Har du spørsmål om korona finnes informasjon her på helsenorges sider om koronavirus eller i chat nederst på siden. Du kan også kontakte:

• Informasjonstelefonen: 815 55 015
  • Frivillighetens koronalinje: 23 12 00 80 (09:00 – 15:00 alle dager)
    Tjenesten driftes av Nasjonalforeningen for folkehelsen, Norske Kvinners Sanitetsforening og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.
  • Kreftforeningen om kreft og korona på telefon 21 49 49 21 eller chat.

Her er helsemyndighetenes kjøreregler:

• Hvis du er syk, hold deg hjemme.
  • Hvis du er syk og trenger legehjelp, eller har behov for individuell helserådgivning, kontakt fastlege på telefon eller elektronisk.
  • Har du behov for akutt helsehjelp og ikke kommer i kontakt med fastlegen, ring 116 117.
  • Ved livstruende sykdom eller skade – ring 113.