• Forside
  • Nyheter
Hjernen er tema på Forskningsrådets årlige forskningskonferanse
15.09.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Kunnskap om hjernen er i rivende utvikling. Dette er en av grunnen til at Forskningsrådet har valgt å sette nettopp hjernen på dagsorden under forskingsdagene som går av stabelen den 16. til 27. september.

Festivalen foregår over hele Norge, og hundrevis av forskere deler sin kunnskap med barn og voksne. Det er det som er målet med konferansen. I fjor deltok 80 000 mennesker på over 400 arrangementer over hele landet.

I introduksjonen av årets program står det følgende: Hjernen styrer vår hverdag. Det handler om følelser og relasjoner, logikk og læring, hvordan vi fungerer og reagerer, tanker og drømmer.  Hjernen slutter ikke i nakken. Den styrer kroppen vår, og omfatter dermed både nevrologi og psykiatri, både fysisk og psykisk helse.

Administrerende direktør i Forskningsrådet, John-Arne Røttingen, sier følgende om hvorfor hjernen ble valgt som tema:

–Hjernen vår er en komplisert struktur, som består av milliarder av nerveceller. I samspillet mellom disse oppstår det som er menneskelig. Selv om vi vet mye, trenger vi mer kunnskap om den friske hjernen for å kunne forebygge og behandle sykdommer.

Helse i hodet
En av Forskningsdagenes viktige samarbeidspartnere med hjernen som tema er Hjernerådet, som også Personskadeforbundet LTN er endel av. Styreleder i rådet, overlege Anette Storstein, mener det er på tide at hjerneforskningen får skikkelig oppmerksomhet.

–Forskningsdagene kan øke fokus på hjerneforskning. Det kan gjøre at folk bidrar enda mer i forskning som gjelder deres sykdom. Det setter hjernehelse på dagsorden på samme måte som kreft og hjerte-/karsykdommer. Både for de som er friske og de som er syke, sier hun, og legger til:

–God hjernehelse handler om å ta vare på hjernen hele livet. At de som er rammet av sykdom eller skade får den best mulige behandlingen og hjelpen.

Om du er interessert foregår seminarene over hele landet, og siden vi er i unntakstilstand blir mange av arrangementene sendt digitalt via Facebook. Bruk denne linken her.

Her er noe av programmet:

• Hvordan oppstår våre mentale evner? foredrag ved May-Britt Moser, nobelprisvinner og hjerneforskerHvordan fungerer hjernen?
  • Hva er den viktigste nye kunnskapen om hjernen? Hva er de største mysteriene? foredrag ved Ylva Østby, nevropsykolog og forfatter
  • adm. dir. i Norges forskningsråd, John-Arne Røttingen, åpner Forskningsdagene
  • musikalsk innslag ved Lars Lillo-Stenberg
  • utdeling av formidlingsprisen ved forskningsminister Henrik Asheim