Det er på nettet det skjer
10.04.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Hjemmetilværelsen vi er påtvunget på grunn av Covid-19 er en prøvelse både for de som bor flere sammen, og de som bor alene.

De fleste av oss er rett og slett ikke vant til å være så mye inne og hjemme. Noen savner arbeidsplassen sin, andre lengter etter å rusle rundt på favorittkjøpesenteret sitt – og flere drømmer om å gå på en konsert, en kino eller på teateret.

Selv om vi i fellesskap har klart å få smittetakten under kontroll, vet vi at vår bevegelsesradius kommer til å være begrenset også fremover. Hvor lenge vet vi ikke ennå.

Det er lov å være både lei og utålmodig. Virkelig. Men det finnes noen lys i tunnelen. På internett inviteres det nemlig til mange hyggelige arrangementer. Kulturverden har kastet seg rundt og laget digitale arrangementer og tilbud som publiseres på nettet eller via Facebook-sider.

Her er et lite knippe:

Om du ennå er i quiz-modus er dette en gøy side. Innendørsquiz med Hasse og Tophe hver tirsdag og fredag klokken 2000. Her er linken.

Et spennende nettsted er Brakkesyke 2020. Søk det opp via din Facebook-profil og kos deg med online-konserter. Her opptrer masse artister, flere om dagen, noen kjente andre mindre kjente. Det er ekstra moro at artistene opptrer hjemme og uten «rigging».

Sentralen er et annet online konsertsted. Også de har lagt linken sin via Facebook. Her møter du relativt kjente artister, men de spiller på en scene (uten publikum) og fremføringen er derfor mer profesjonell.

Litteraturhuset har også digitale arrangement. Både for store og små. I dag starter for eksempel Påskekrim: Purriot og den usynlige mannen. Koble deg på å se om du finner noe som er av interesse.

Også Nationaltheatret har delinger. På grunn av korona og 2 meters regelen kan de ikke spille, men de deler monologer og linker til gamle NRK-fjernsynsteatersendinger. Om teaterabstinensen skulle slå deg ut – klikk her.

Det andre teatret, er en scene for de mer alternative. Improvisasjonsteateret har stengt fysisk, men er åpent digitalt. Forestillingene kan streames her.

Dugnad for artister uten lønn, er et nettsted som deler konserter til inntekt for artister som nå har mistet inntektsgrunnlaget sitt.

For kinonerder finnes det også et alternativ. Nemlig matinéklubben. Dette er en filmklubb på Facebook der alle ser filmen hver for seg – men likevel sammen. De ønsker deg velkommen til hjemmekino hver dag klokken 2000.

For de som er matlei eller trenger litt inspirasjon finnes det også tilbud. Søndag den 12. april klokken 17:00 arrangeres det Biffbonanza. Rett og slett et gratis direktesendt matkurs. Hvorfor ikke?