13. hyggelige påskeaktiviteter!
06.04.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Selv om det er en litt annerledes påske, er det fortsatt påske. Vi snakker påskeliljer, lam i ovnen og egg til frokost. Men det betyr også mye fritid. Her er noen tips til aktiviteter.

1. Påskepynt huset eller leiligheten. Siden vi må være så mye hjemme, er det ekstra hyggelig å kose seg over gule kyllinger, lys og servietter. Det er vanskelig å ikke smile av en gul kylling!
  1. Spill brettspill. Nesten alle har Monopol, Yatzy eller Ludo liggende i hjemmet, andre har nyere spill. Poenget er å gjøre noe sammen! Det går faktisk å spille spill andre steder enn på hytta.
  1. For mange henger quiz/gåter/spørsmål-svar og påske tett sammen. Du finner slikt i aviser og magasiner, på internett og selvsagt er det påskenøtter på TVen. Sett deg til rette i godstolen, konkurrer med deg selv eller med noen du bor sammen med.
  1. Følg en påskekrim på TV´en eller på nettet. Om du bor alene kan du avtale å se den «sammen» med noen og ringe etterpå for å snakke om innholdet.
  1. Les en bok, eller hør en bok! Vy (tidligere NSB) har lagt ut fire gratis lydbøker på sin VY underholdnings-App. Last den ned på telefonen din. Vy deler også flere gode tips til Podkaster via samme App.
  1. Ring en venn, bekjent eller en slektning, eller kanskje flere, for å ønske god påske og å slå av en prat. Tekstmeldinger er fint det, men å høre noens stemme gjør noe positivt med de fleste av oss.
  1. Finn frem gamle bilder, lag et album eller bare systematiser innholdet. Om du finner blinkskudd, ta bilde med telefonen din og send dem til slekt eller venner. Garantert hyggelig både for deg og for dem du deler de med.
  1. Gå turer. Dagslys og fysisk bevegelse er godt for oss alle. I disse Korona-tider er det smart å gå der det ikke er så mange andre, kanskje du kan bruke anledningen til å lete frem nye og ukjente stier?
  1. Bruk tiden til å lage langsom mat. I den stille påskeuka kan lammet stå i ovnen lenge, brøddeigen kan få heve godt – og kanskje du skal prøve deg på den avanserte kakeoppskriften du lenge har tenkt å bake.
  1. Om de er flere i husholdet, og særlig barn, er det alltid gøy med en påskerebus. Bruk tid, lag et skattekart og gjem påskeegg rundt om i huset eller ute – alt ettersom.
  1. NRK er en god leverandør av påskehygge. Sjekk for eksempel Påskelabyrinten. I tillegg til å trimme hjernen din, så kan du «virtuelt» være med på en reise. Et annet tips er Radioteaterets påskekrim, de melder om iskald spenning.
  1. Side landets kirker ikke er åpne sendes gudstjenester, i tillegg til de som tradisjonelt sendes gjennom NRK, også via internett. Søk opp din menighet, eller sjekk hva som sendes i en annen menighet du kjenner til.
  1. Mal et påskeegg eller to. Kanskje du ikke har gjort det siden barndommen, men altså – det er gøy å male egg og deretter bruke dem som pynt. Klikk her så får du en oppskrift på hvordan du går frem.