10 tips for å håndtere koronasituasjonen
15.12.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Er du sliten og nedfor og merker at korona-hverdagen begynner å tære på kreftene? Da kan det hjelpe å ommøblere litt på livet ditt, sier en psykologspesialist som har sitt virke i Helsedirektoratet.

Korona-hverdagen gjør at nesten alle blir litt nedstemte og kjenner på et savn etter mer sosial kontakt.

Dette kommer frem i vår egen undersøkelse, men også i en undersøkelse som FHI i samarbeid med SINTEF har gjennomført. Den forteller at over 60 prosent av oss sier de har mindre sosial kontakt enn før.

I en artikkel publisert på Helseaktuelt (Helsedirektoratets nettmagasin) sier spesialist i klinisk psykologi Freja Ulvestad Kärki følgende:

– Det kan være bra å skape noen nye rutiner for samhold og mening i koronahverdagen vi lever i. Vi må ommøblere livene våre – og det handler ikke bare om å innrede hjemmekontoret.

Små grep hjelper

Psykologspesialisten, som er ansatt i Helsedirektoratet mener det ofte er små grep som skal til for at ting blir bedre, ikke bare i eget liv – men også andres.

– Det kan hjelpe å bare ta en tur ut på et tidspunkt du ikke pleier, lage en ny middagsrett, starte med en ny hobby eller ringe en venn du ikke har sett på lenge. Vi må huske at vi alle er viktige for andre mennesker.

Korona-tiden har tvunget mange til å lage nye rutiner for samhold og mening i hverdagen. Men en del har kanskje ikke kommet like godt i gang med disse nye rutinene og kan trenge litt hjelp, kanskje fra en god venn, sier Kärki.

Psykologspesialisten mener at det handler om å starte opp et sted:

– Et sted å begynne hvis du er ensom eller lei deg kan være å lage en telefon- eller chatteliste med folk du kan ta kontakt med. Det er sikkert mange i nettverket ditt som blir kjempeglade over å få en telefon. Dette kan være tiden for å bli bedre kjent med folk, sier psykologen.

Hun sier det er mange måter å ta vare på seg selv i den nye hverdagen. Her er noen av tipsene hennes

10 tips for god psykisk helsestruktur: Ha en struktur i hverdagen. Det hjelper deg å oppleve mestring, og det er noe som vi alle får til.

• Søvn: Sørg for at du også har gode netter, og at søvnen støtter opp under det som du gjør i løpet av dagen.
  • Fysisk aktivitet: Ta vare på kroppen. Det er ikke nødvendig med organisert aktivitet her, du kan gjerne bare gå en tur for deg selv eller sammen med en venn.
  • Kosthold: Spis sunt, følg gjerne Helsedirektoratets anbefalinger.
  • Glede: Finn på noe som gjør deg glad: Det kan være å lytte til musikk, lese en god bok, bruke de kreative evnene dine eller dyrke en hobby du ikke har hatt tid til å starte med før.
  • Solidaritet: Å ta vare på andre gir deg masse. Hva med å lage en ringe- eller chatteliste med folk du kan ta kontakt med? Det er sikkert en del i ditt nettverk som blir kjempeglade for å få en telefon.
  • Samhold: Husk at vi er alle i samme båt, og at det er mange som deler din situasjon. Denne pandemien har en slutt. Det jobbes på høygir med vaksinasjonen som vil hjelpe oss å få friheten tilbake.
  • Selvhjelp: Det finnes gode selvhjelpsmidler som kan brukes hvis du sliter, se oversikt her.
  • Oppsøk hjelp: Sliter du, finnes det også en rekke hjelpetelefoner og chattetjenester, og ingen trenger å sitte alene og oppleve at ingen bryr seg.
  • Lege/psykolog: Tjenestene er der fortsatt for dem som sliter: om du har psykiske helseproblemer eller rusproblemer, se på kommunens hjemmeside. Fastlegen er en samtalepartner som kan veilede videre.

Husk at Personskadeforbundet LTN’s likepersontelefon er åpen tirsdag og torsdag fra 17 til 19 og nummeret er 21 40 32 02. Her treffer du en hyggelig person om du har lyst til å snakke med noen.