Fysisk trening og hjernen
30.11.2016 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Den 22. november var over 200 personer samlet på Litteraturhuset i Oslo for å lære mer om sammenhengen mellom trening og hjernen. For de som gikk glipp av seminaret finnes det i sin helhet på Hjernerådet sine hjemmesider (se linken under).

Det er på en måte logisk at hjernen vår påvirkes av kroppen og visa versa, men få vet hvor viktig fysisk aktivitet er for hjernen din. Det var dette som var den røde tråden på seminaret til Hjernerådet og sammenhengen ble belyst både av en professor, en ekstemsportutøver med epilepsi og en verdenskjent sjakkspiller.

De tre bidragsyterne
Prof. Linda Hildegard Bergersen har forsket på hva som i praksis skjer med hjernen når man aktivt bruker kroppen. Gjennom gjentatte forsøk på mus har hun avdekket at fysisk aktivitet rett og slett skaper nye hjerne- og blodbaner i hjernen.

Kenneth Reiss har en svak CP og epilepsi. I tillegg er han ekstremsportutøver. Gjennom sitt foredrag delte han erfaringer der han fikk frem hvordan fysisk aktivitet på ulike måter har bidratt til bedre livskvaliteten hans. Reiss skriver blogg og har en stilling der målet er å inspirere andre til å være fysisk aktive. Hans poeng er at alle kan noe, og at all aktivitet faktisk hjelper og påvirker hjernen vår.

Den siste foredragsholderen, Simen Agdestein, er tidligere sjakkmester og fotballspiller. Han hadde mange historier hentet fra eget liv, men også sjakkgeniet Magnus Karlsens liv, som underbygget viktigheten av å holde seg trene kroppen for å stimulerer hjernen, konsentrasjonen og hukommelsen.