Skal stoppe fartssyndere
18.09.2012 Forfatter: admin

En radarstyrt fallem som skal gi råkjørere en overraskelse kan komme også til Norge. Lemmen er prøvd ut i Sverige og kan være aktuell i 30-soner. Positivt, sier leder i Personskadeforbundet LTN, Kjell Silkoset.

- Vi ser positivt på bruk at teknologi som får antall ulykker ned, sier leder i Personskadeforbundet LTN, Kjell Silkoset.

En fallem for å hindre råkjøring i 30-soner kan være på vei til Norge.

– Vi er positive til ny teknologi som kan få ulykkestallene ned. Det er som regel mange myke trafikanter i områdene skiltet 30-sone, så her bør bilistene vise ekstra varsomhet. Innføring av fallem her til lands regner vi med vil bli diskutert i tiden fremover. Slik jeg forstår det blir det da opp til den enkelte kommune eller fylkeskommune om de ønsker å prøve ut den nye teknologien, sier Kjell Silkoset.

Vegdirektoratet er positive til at den svenske teknologien kan testes i Norge, skriver Teknisk Ukeblad. Den automatiske løsningen som skal få folk til å respektere 30-soner, er testet ut i Linköping i Sverige. Lemmen fungerer slik at hvis du kjører for fort, så treffer dekkene en stålkant.

– Vi er positive til at dette kan tas i bruk for å holde farten på et riktig nivå, sier Torbjørn Tronsmoen, seniorrådgiver i Vegdirektoratet til Teknisk Ukeblad.

admin