Nytt prøveprosjekt for TT-brukere
18.09.2012 Forfatter: admin

Med støtte fra Samferdselsdepartementet er Østfold fylke i gang med et toårig prøveprosjekt som kommer TT-brukere til gode.

Prosjektlederen for Flexx-ordningen i Østfold Kollektivtrafikk, Solfrid Rød Olsen forteller at bistillingsrutene har blitt godt mottatt av brukerne, men at minibussen også har ledige seter. Her er det altså plass for flere.

– Responsen har vært god, men vi tror ikke ordningen er godt nok kjent ennå. Ordningen fungerer slik at brukerne ringer minimum to timer før avreise og blir hentet på adressen. Sjåføren vil være behjelpelig med både på og avstigning. Passasjeren blir så hentet til avtalt tid, forklarer hun og legger til at prisen er 15 kroner for turen.

– Rullestol er ingen hindring?

– Nei, bussen er tilpasset funksjonshemmede og det er naturligvis også lov å ha med førerhund, svarer hun.

I Østfold gjelder ordningen for Fredrikstad og Sarpsborg.

– Vi valgte disse kommunene fordi vi har flest TT-brukere her. Passasjerene kan altså benytte ordningen mellom disse to kommunene, forteller Solfrid Rød Olsen.

Flexx-ordningen for TT-brukerne gjelder i tidsrommet fra klokken 17-23 på hverdager, og fra klokken 10.00-23 i helgene.

Dør-til-dør for funksjonshemmede med spesielt stort behov for en slik ordning foregår i tre fylker: Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag og Østfold.

admin