Refleks redder liv!
04.02.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Uten refleks er du så godt som usynlig i mørket. Refleksen din bør henge i knehøyde for å være mest synlig for bilistene.

Refleks gjør deg mer synlig på lang avstand slik at bilistene rekker å bremse ned. Uten refleks er du så godt som usynlig langs veikanten på mørke høst- og vinterkvelder.

Fakta om refleks
Visste du at 40 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket? Uten refleks er du synlig først på 25 – 30 meters hold, men med refleks er du synlig allerede på 140 meters avstand når bilen bruker nærlys.

Med fjernlys kan bilføreren se deg på hele 400 meters avstand, noe som gjør at de får opptil ti sekunder lenger tid til å bremse ned.

85% mindre risiko med refleks
I tettbygde strøk har bilister som kjører med nærlys i 50 km/t to sekunder på å oppdage deg og reagere dersom du ikke bruker refleks. Med refleks har bilisten ti sekunder til rådighet, noe som i denne sammenhengen kan utgjøre en stor forskjell. Med refleks reduseres risikoen for å bli påkjørt i mørket med hele 85 prosent.

Slik bør du feste refleksen
Refleksen bør henge i knehøyde for å motta mest mulig lys fra billyktene. Velg helst reflekser som beveger seg når du bruker dem, da disse synes best.

Legg reflekser i lommene på alt yttertøy, vesker og sekker, så er de tilgjengelige når du trenger dem. Bruk to reflekser for å bli sett fra begge sider.