Stolleik til å bli svimmel av
24.01.2020 Forfatter: Ingeborg Dahl-Hilstad

Det ble forrige uke klart at regjeringssamarbeidet ble mer enn Frp kunne svelge, resultatet er at vi igjen er i gang med den politiske stoldansen.

Generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad, Personskadeforbundet LTN

Vi som jobber med helsepolitiske spørsmål for funksjonshemmedes organisasjoner har i det siste fått tildelt nye ministre, med ansvar for rehabiliteringsspørsmål, oftere enn medlemmene våre får ny saksbehandler i NAV. Ikke rart vi blir litt svimle.

Bent Høie har vært en konstant skikkelse og hatt posisjonen som helseminister siden oktober 2013.  Da Frp gikk inn i regjering trengte tydeligvis Erna flere stoler å plassere ministrene ut på, dette medførte at vi i januar 2018 fikk en eldre- og folkehelseminister ved navn Åse Michaelsen. Som brukerorganisasjon var det nå statsråd Michaelsen som skulle være vår minister.

Uten å sette noe særlig avtrykk, verken i form av handlinger eller politiske utspill, satt Åse Michaelsen i sin statsrådsstol til mai 2019. Da ble hun avløst av Facebook-general Sylvi Listhaug. Hennes politiske linje var i hovedsak at «folk flest vet hva som er lurt helsemessig» og det virket som hun var mest interessert i å besøke og å snakke om eldre. Samt å få lik og del på sin Facebook-konto. Våre grupper – folk med kroniske lidelser – snakket hun nesten ikke om, eldre og innvandring opptok det meste av hennes Facebook feed.

Mens Sylvi Listhaug hoppet videre til neste stol ble statsrådsstolen for eldre og folkeministeren overtatt av Terje Søviknes den 18. desember i 2019, og han ble sittende en stakkars måned før han Frp fikk nok.

Nå tyder alt på at vi er tilbake til start, uten eldre og folkehelseminister og med kun helseminister Bent Høie. Sirkelen er på mange måter sluttet. Nå håper vi at Høie legger godviljen til og tar ansvar. Han har varslet sin avgang ved valget i 2021, og det er nå opp til han selv å redde ettermælet sitt.

Ingeborg Dahl-Hilstad