Pårørende - du er ikke alene!
17.01.2020 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Vi er midt i januar. En måned som for mange av oss oppleves som svart og tung. I alt det svarte finnes det heldigvis noen lyspunkter. Et av disse er pårørendesenteret.no.

Pårørendesenteret.no er utviklet og driftes av Stiftelsen Pårørendesenteret som ble etablert i Stavanger i 1998. Stiftelsen finansieres av offentlige tilskudd.

Er dette noe for meg?
Dette er et landsdekkende nettsted for alle typer pårørende uansett livssituasjon, alder eller hvor nær de står den de er pårørende for. Her finnes interessant fagstoff, gode tips og råd, informasjon om rettigheter og hjelpetilbud over hele landet. Du kan også lese om andre pårørendes erfaringer i kategorien Min historie.

Selve Senteret ligger i Stavanger, her tilbys pårørendeveiledning, kurs og undervisning til både pårørende og fagfolk.

Om du befinner deg andre steder i landet, og kjenner behov for ekstra hjelp, har Pårørendesenteret et interaktivt kart med linker som viser hvilke tilbud som finnes i ditt nærmiljø.

I tillegg har de både telefon og chatte-funksjon som er åpen for alle i arbeidstiden.

Vi må lære av hverandre

Hovedbudskapet til Pårørendesenteret er at det faktisk er lov å kjenne at pårørenderollen er belastende både psykisk og fysisk. Det er lov å reagere, agere og innimellom også eksplodere. Å forebygge og ivareta seg selv er avgjørende for å klare å stå i rollen over tid, skriver de.

Det beste med websiden er noen små undervisningsfilmsnutter laget av praktikere, pårørende og forskere. Temaene som blir behandlet er: stress og beskyttelse, å ta vare på den som er syk, å ta vare på deg selv og ta vare på familien.