• Forside
  • Nyheter
La høytiden starte i bilen, på vei mot det vi i julen kaller «hjem»
19.12.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Så var vi der igjen. Mørket, kulden, melankolien og førjulsstresset – og for enkelte; klargjøringen for å reise hjem til jul.

Julen, noen feirer den fortsatt som en kristen høytid, og går i kirken og minnes fortellingen om barnet i stallen; andre tenker fri, ferie og familie, helt uten metafysiske overbygninger.

Men altså, noen av oss er også på reise – også fysisk sett.

600 000 i bevegelse

Reisen hjem til jul er noe som berører om lag 600.000 nordmenn. Noen reiser med fly, andre med tog – men de aller fleste kjører.

I praksis betyr det at vi beveger oss fra vårt faste tilholdssted til noe som ikke er vårt eget, men våre foreldres, svigerforeldres eller besteforeldres. Dit drar mange av oss til tonene av den nå gamle og svekkede britiske rockeren Chris Reas sang «Driving home for Christmas», som NRK og andre kanaler spiller kontinuerlig.

Personskadeforbundet LTN anbefaler alle som kjører hjem å gjøre turen om til en julefeiring i seg selv. Ikke til en stressende ekstragreie inn i julen.

På vegvesen.no finner man trafikkmeldinger med oversikt over kødannelser, hindringer og anbefalte omkjøringsveier. Sjekk før du reiser, og be en av passasjerene å følge med underveis.

– Ikke ta med deg julestresset inn i trafikken. Pust med magen og hold fokuset på veien. En ulykkesfri jul er viktigere enn å spare noen sekunder, anbefaler generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad i Personskadeforbundet LTN.

Hun gir også noen gode råd på hvordan bilen skal pakkes med julegaver og bagasje. Dårlig pakking kan nemlig få alvorlige konsekvenser dersom noe skjer.

– Løse gjenstander i bilen kan rett og slett få dødelige konsekvenser. Ved en ulykke eller bråstopp blir slike gjenstander livsfarlige. Sørg derfor for at ting som iPader, mobiltelefoner, drikkeflasker og annet ikke ligger løst inne i bilen. Løse gjenstander legges i hanskerommet eller under setet, sier Dahl-Hilstad.

Bruk turen på radio, familiequiz og kjøring

Ikke svar på eller send tekstmeldinger mens du kjører. Det er livsfarlig.

-Bruker du 23 sekunder på å skrive en kort SMS, kjører du over en halv kilometer uten å fokusere på veien når farten er 80 kilometer i timen, forklarer Dahl-Hilstad.

Hun mener at mobilen bør ligge i fred og at det er bedre å nyte kjøreturen sammen med familien eller medpassasjerer. Stress ned og følg med på veien, slik at vi alle får en hyggelig førjulstid.

Her er noen fine aktiviteter som garantert gjør bilturen kortere:

1. ABC-sulten

En av dere starter med å si noe på bokstaven A. For eksempel: «Jeg er så sulten at jeg kan spise en A ppelsin».

Nestemann må huske hva første person sa, og deretter si noe på B: «Jeg er så sulten at jeg kan spise en appelsin og en B anan».

Så er det tredjemanns tur, eller om dere bare er to som leker så er det førstemann igjen: Da gjelder det å finne en matvare som begynner på bokstaven C: «Jeg er så sulten at jeg kan spise en appelsin, en banan og C hips». Prøv om dere klarer hele alfabetet. Lærerikt og gøy!

1. Hvem bor i huset?

Fra vinduet i bilen eller på toget kan du få øye på mange fine hus, slott, bondegårder og andre bygninger.

Da kan det være gøy å leke «hvem bor i huset.»

Da peker en i familien på en bygning og sier: «hvem bor i huset?»

Den andre må finne på en fantasifull historie om hvem som bor der. For eksempel: «Det bor en farlig vampyr der som spiser uskyldige kattunger og alltid er på vakt».

1. Telle røde og blå biler

Leken går ut på at hver enkelt deltaker skal telle biler av en bestemt farge, for eksempel rød eller blå. Førstemann som har registrert tjue biler med sin farge har vunnet. Hver deltager kan gjerne telle flere farger. Dere kan også telle farger på biler av et bestemt bilmerke.

1. Bokstavleken

Denne leken går ut på at man først blir enige om et tema (filmer, bandnavn, bilnavn, kjendiser osv.), og førstemann starter med å si et navn eller ord innen denne kategorien.

Neste person må da finne et nytt navn eller ord som starter på den siste bokstaven i det navnet som forrige deltaker oppga.

Eksempel på navn innen temaet «band og artister»: Metallica – Abba – Alanis Morisette – Elvis Presley osv.

Dere holder på så lenge dere orker eller til dere går tom for nye forslag.

1. Quiz

Test ut allmennkunnskapene til reisefølget. Det finnes mange forskjellige quizbøker med ulike vanskelighetsgrader og tematikk, så det er ikke vanskelig å få tak i quizer for enhver smak.

1. Mitt skip er lastet med

Dere velger en bokstav i alfabetet å starte med, for eksempel E. Første mann sier: «Mitt skip er lastet med Elefanter ». Så går turen videre til nestemann, som enten må finne på en ting på samme bokstav, eventuelt siste bokstav i forrige ord, altså (elefante) R , for eksempel « Rødkål » . Det er ikke lov å bruke samme ord om igjen.