Skatteetaten tar ansvar
06.12.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

I en NTB-melding melder skatteetaten at de endrer regler. Bakgrunnen er en NRK-avsløring om at NAV-brukere har betalt for mye i skatt.

Skattedirektør Hans Christian Holte

Det har vært mye rot i forbindelse med den såkalte NAV-skandalen. Den siste uken ble den ytterligere komplisert ved at Skatteetaten også er blandet inn.

Saken, som NRK har avslørt, gjelder personer som må betale tilbake en NAV-ytelse. I de fleste saker har disse fram til nå også betalt tilbake skatten på ytelsen til Nav. Personene har dermed betalt tilbake mer enn de har fått utbetalt, noe som først har blitt rettet opp i etterkant.

Men altså; nå har Skatteetaten endret reglene sine.

– Fra årsskiftet endrer vi regelverk og praksis og ordner opp i skatteforholdene direkte med NAV for dem som må tilbakebetale en ytelse. Du slipper dermed å betale tilbake penger som du selv aldri mottok og vil ikke risikere å komme i en situasjon der staten skylder deg penger, skriver skattedirektør Hans Christian Holte i en pressemelding til NTB.

Gjelder fra januar 2020

Ifølge pressemeldingen fra Skatteetaten er det opptil 17.500 personer som har betalt for mye skatt. Videre står det at de berørte vil bli kontaktet av Skatteetaten før jul og at de vil få korrigert skatteberegning senest i løpet av januar og deretter fortløpende utbetaling.

– Jeg beklager at en feil hos oss har ført til at mange med Nav-ytelser ikke har fått justert skatten sin slik vi har lovet dem. Dette vil vi rette opp tilbake til 2016 for alle som har betalt tilbake hele ytelsen til Nav. Vi har som mål at alt er rettet opp i løpet av januar 2020, sier skattedirektøren.

Folk som er usikre kan ta kontakt

Regelendringen gjelder fra nyttår, men vil ikke ha tilbakevirkende kraft. De som allerede holder på å nedbetale en Nav-ytelse, poengterer Skatteetaten, kan likevel få ordnet opp i skatteforholdene ved å ta kontakt med Skatteetaten.

Også personer som har betalt tilbake Nav-ytelser før 2016 og mener de ikke har korrekt skatteoppgjør, bes om å ta kontakt med etaten.

Klikk her og gå direkte til Skatteetatens hjemmesider, og kontaktinformasjon.