Kurs både denne helgen og nesten
25.10.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Årlig arrangerer Personskadeforbundet LTN likeperson- og kognitivkurs for medlemmene.
Som vanlig er det stor pågang og mange påmeldte.

Likepersonutvalget fra venstre: Hilde Valberg, Eli Eiklid og Perpetua Azavedo

Årets likepersonkurs, som arrangeres på Gardermoen den 25. – 27. oktober, er et kurs for både videregående og erfarne. Det er ca 30 person fra hele landet som deltar og kursarrangørene er i hovedsak de som sitter i likepersonutvalget.

-Vi har et kursopplegg og bruker i hovedsak egne ressurser på kurset, forklarer Eli Eklid, som de siste to årene har ledet utvalget. Og legger til:

-Av eksterne har vi Maj Back som kjenner «oss» godt og som har holdt kurs for oss tidligere.

Å ha noen å snakke med

For ikke innvidde er likepersontjenesten et tilbud om en samtalepartner som selv har vært utsatt for en skade, eller er pårørende eller etterlatt.

-Tjenesten er en viktig del av vårt bidrag inn i samfunnet. Å snakke med noen som selv har gått veien og har lik erfaring, er for mange en viktig del av veien tilbake.

-Hvorfor holder dere kurs?

-Først og fremst for å gi relevant opplæring og forståelse for den rollen vi har som likepersoner, men også å inspirere og følge opp de som allerede er likepersoner, sier Eli Eiklid.

Alle vil vite mer om hjernen

Den første helgen i november, altså uken etter likepersonkurset, er det kognitiv kurs. Også dette foregår på Gardermoen.

Denne gangen skal kurset ha et særlig fokus på de med usynlig skade og som ønsker bedre mestring og kontroll av aktiviteter i hverdagen.

Martin Berg, i kognitivt utvalg, sier at kurset dessverre ble fullbooket allerede den dagen det ble lagt ut.

-Som vanlig, kan jeg nesten si, ble kurset fullbooket med en gang. Det forteller meg at det er stort behov for kunnskap og interesse for hjerneproblematikk.

-Hvem er foredragsholdere denne gangen?

-Foredragsholdere er Sveinung Tornås, psykologspesialist/innovasjonssjef på Sunnaas sykehus, Monica Granli Selvèn, sykepleier/rehabiliteringskonsulent i Nesodden kommune samt Birte Sand Rismyhr, sosionom/rådgiver i Personskadeforbundet LTN, avslutter Berg.

Som vanlig er det stor pågang og mange påmeldte.