Verdensdagen for psykisk helse
10.10.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Hvert år er den 10. oktober dedikert Verdensdagen for psykisk helse. Årets tema er «gi tid». Kampanjen har som mål å oppfordre oss alle til å bruke tiden vår på å gjøre ting som er godt for den psykiske helsen.

Tid er penger, sier vi. Men tid er også oppmerksomhet, å vise interesse, og det å være tilstede. En ting er sikkert: Tid er verdifullt, noe vi ikke kan sette en prislapp på. I tillegg kan altså tid være viktig medisin for psykisk helse.

-Jeg synes tema for Verdensdagen for psykisk helse er super og «spot on». Å gi tid, altså. Vi i Personskadeforbundet LTN tar gjerne utfordringen og oppfordrer herved våre medlemmer, og alle andre, til å bruke litt av dagen i dag til å gi noen tid og oppmerksomhet, sier generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad.

Psykisk helse og nedsatt funksjonsevne

Nylig ble årets niende hjernekonferanse avholdt. Et av temaene var hvordan leve med nedsatt funksjonsevne og hva gjør det med en familie at noen nære er rammet av en skade.

-Når noen blir skadet, blir hele familien påvirket, og dette kan også gjøre noe med psyken. Det gjelder både pårørende og den som selv er skadet. Dette ble vi igjen gjort oppmerksomme på under årets hjernekonferanse, sier Dahl-Hilstad.

Å få livet snudd opp ned et tøft og brutalt. Dette snakket blant annet professor Laraine Winter om i et spennende innlegg der hun presenterte resultatene av et forskningsprosjekt hun selv har deltatt i.

-Paradoksalt nok, eller kanskje ikke, visste forskningsresultatene til Winter at det å bli sett og fulgt opp reduserte opplevelsen av nedstemthet og psykisk belastning, forklarer generalsekretæren i Personskadeforbundet LTN.

Dahl-Hilstad mener at Likepersontjenesten, som er et av forbundets tilbud, bør dras frem når det gjelder årets fokus på tid. Likepersontjenesten er nemlig et nyttig bidrag for mange som sliter etter å ha vært utsatt for en skade. Både for de som selv er skadet og de pårørende.

-Gjennom årene har mange dratt nytte av å snakke med en likeperson. Det handler selvsagt om å møte noen som har opplevd noe lignende, men også å få tid. At tjenesten er bra for psyken er jeg overbevisst om. Både for den som gir tid og den som får tid, sier hun.

Gi en gave i dag
I en tid der vi får input fra mange hold, er ekte oppmerksomhet den fineste gaven man kan få og gi. Derfor er det å gi av tiden sin noe av det fineste man kan gjøre.

-Jeg håper flere av oss klarer å løfte blikket litt akkurat i dag. Det trenger ikke være så mye. Kanskje du skal ringe eller stikke innom noen? Kanskje et medlem i laget ditt, naboen eller et familiemedlem behøver deg og din tid, sier Dahl-Hilstad.

Å ha en dag som er dedikert psykisk helse er viktig. Både fordi det gjør oss mer bevisste på hvordan folk rundt oss faktisk har det, men også fordi det er en lidelse som fremdeles er skambelagt. Dette til tross for at hele 800 millioner mennesker i verden er rammet.

-Det offisielle tallet er 800 millioner, det reelle tallet er nok enda høyere. Svært mange er i randsonen, føler seg nedstemt eller i ubalanse. Bruk derfor særlig denne dagen til å være et godt medmenneske. Se deg rundt, gi litt tid og gjør en forskjell, avslutter hun.