Fredrikstad – årets pårørendekommune
01.10.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Den 25. september delte helseminister Bent Høie ut prisen for Årets pårørendekommune 2019. Vi gratulerer Fredrikstad kommune med utmerkelsen!

På bildet: Helseministeren delte ut prisen. Foto: Helse- og omsorgsdepartementet.

Et av argumentene for at nettopp Fredrikstad kommune fikk utmerkelsen Årets pårørendekommune 2019 er at de har et eget pårørendesenter som er gratis å bruke. Man kan rett og slett selv kan ta kontakt uten henvisning.

I begrunnelsen står det følgende:
«Fredrikstad er et godt eksempel på hvordan man har jobbet strategisk med å forankre pårørendearbeid i ledelsen, både administrativt og politisk, etter å ha mottatt stimuleringsmidler fra Helsedirektoratet.»

I tillegg har kommunen en egen pårørendekoordinator, og ved pårørendesenteret jobbes det systematisk med å få implementert pårørendeveilederen i tjenestene.

Det er lett å finne informasjon om tilbud på kommunens nettside, og det er god bredde i kommunens tilbud. Kommunen samarbeider også aktivt med ulike frivillige organisasjoner som er viktige bidragsytere for å hjelpe pårørende i ulike situasjoner.

Hard konkurranse
Nominasjonene til årets pårørendekommune har kommet fra både pårørende selv, fagfolk og politikere. Fredrikstad fikk prisen i hard konkurranse med Larvik, Oslo og Sandnes. Juryen skriver at de er imponert over det pårørendearbeidet som gjøres i alle disse kommunene.

Prisvinneren får 10.000 kroner som skal brukes til kompetanseheving innen pårørendearbeid. I tillegg får kommunen et spesiallaget kunstverk av Bjørg Thorhallsdottir.

Hensikten med prisen er å belyse hvor viktig det er å ta vare på pårørende i helse- og omsorgssektoren, samt stimulere til videre arbeid med og for pårørende i kommunene. Det er tredje året prisen for Årets pårørendekommune deles ut. Ålesund fikk prisen i 2017 og Asker i 2018.