Gulljenta
03.09.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Birgit Skarstein (30) har gjort det igjen. I går vant hun en ny gullmedalje i VM, i roing. Vi tar av oss hatten og jubler for en som viser hva vi kan oppnå bare vi aldri gir opp!

Personskadeforbundet LTN har tidligere portrettert Skarstein i vårt medlemsmagasin LEVE MED, og har også ved flere andre anledninger skrevet om hennes meritter. Både som sportsutøver, men også som et forbilde.

Et godt forbilde

Vi pleier å si at rehabilitering er å trene som en toppidrettsutøver, og Birgit har tatt det hele minst ett steg videre.

Resultatene har ikke latt vente på seg. Og vi snakker ikke smågreier.

I 2014 vant Birgit Skarstein sitt første VM-gull i roing. Det samme skjedde i 2017 og 2018. I tillegg fikk hun VM-sølv i langrenn i 2017. Samt noen sølvmedaljer i både roing og langrenn. I tillegg fikk hun tidligere i år Egebergs Ærespris. Begrunnelsen bak de som deler ut prisen er at Skarstein er sterk i begge idrettene, men også fordi hun står for gode verdier.

For alle som kjenner at livet har tatt en sving man helst ville ha unngått, er Skarstein en viktig skikkelse og et godt forbilde. Ikke fordi vi alle kan vinne gull eller sølv, få klarer det, men fordi hun gjennom sine prestasjoner viser oss at vi kan så mye mer enn vi kan forestille oss.

Personskadeforbundet LTN gleder oss til å følge idrettstalentet i fremtiden og heier utrettelig på gode forbilder.