Hvorfor må du på do etter å ha drukket kaffe?
26.07.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Kroppen vår er mangfoldig og innimellom også et mysterium. Ikke sant? Akkurat i dag lurer jeg på følgende; nemlig sammenhengen mellom trangen til å gå på do og kaffe.

Jeg er selvsagt ikke alene om å undre meg over dette. Du har kanskje opplevd det selv.

Du har drukket en kopp kaffe. Noen få minutter senere kan du merke at noe er på gang i tarmene. Du må på do, og hvem får skylden? Kaffen.

Men er det faktisk en sammenheng? I en artikkel publisert på forskning.no har en dansk journalist prøvd å grave i denne problemstillingen.

Ikke vitenskapelig bevisbart
I sitt forsøk på å nøste opp, tar journalisten kontakt med professor Ove B. Schaffalitzky de Muckadell fra Medicinsk Gastroenterologi ved Syddansk Universitet.

Han er ekspert tarmer og har forsket på avføring.

– Man pleide å si at engelskmenn, som alltid er forstoppet, står opp om morgenen, spiser en røkt sild og drikker en kopp kaffe, og så blir det fart på magen, sier han.

Han understreker imidlertid at han, til tross for manglende egenforskning på kaffe og do-trang, er sikker på at det er en sammenheng:

– Kaffe er en aminosyreoppløsning, så jeg kan forestille meg at det stimulerer på en eller annen måte – kanskje via cholecystokinin (et hormon som produseres i tynntarmen, red.). Men jeg vet ikke. Det er ingen tvil om at det er mange som drikker kaffe om morgenen for å få fart på magen, og som ikke kan klare seg uten.

Det er noen klare funn, men vi vet ikke hva det er
En som også har mye kunnskap om tarmer, er Kjeld Hermansen, førsteamanuensis ved Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet.

Det viser seg at heller ikke han har forsket direkte på hvorfor kaffe gjør at mange av oss må på toalettet.

Hermansen forteller om en artikkel publisert i LiveScience i 2015. Den peker på en eldre studie publisert i tidsskriftet «Gut» (1990), som viser at kaffe kan gi avføringstrang.

-Studien fra 1990 forteller at noen personer får avføringstrang av å drikke kaffe. Det gjelder både for koffeinfri og koffeinholdig kaffe, sier han.

Aarhus forskeren forklarer at det i studien ble undersøkt 92 yngre personer (17–27 år), og at 29 prosent av dem opplyste at kaffe framkalte avføringstrang hos dem. For å lete etter sammenhengen undersøkte forskerne tarmen på 8 av personene som hadde opplyst at de fikk avføringstrang av kaffe – samt tarmen hos 6 av personene som sa at de ikke fikk det.

Studien konkluderte med, forklarer forskeren, at tarmmotorikken (altså avføringstrangen) ble satt i gang etter fire minutter hos alle 8 personer som selv mente de opplevde avføringstrang av kaffe, mens det ikke skjedde noe hos de 6 andre personene.

-Forskerne testet kaffe med og uten koffein, samt varmt vann. Begge typene av kaffe hadde samme resultat, mens vann ikke hadde noen effekt, sier Hermansen.

Vi må på do, men vet ikke hvorfor
Kjeld Hermansen mener altså at det er grunn til å tro at det en sammenheng mellom kaffe og trangen til å gå på do. Et stort og viktig spørsmål gjenstår imidlertid:

– Vi vet fremdeles ikke hvilke virkestoff i kaffe som gjør at vi må på do. Koffein er det iallfall ikke. Jeg tør ikke gjette på det, fordi det er hele 1000 bioaktive stoffer i kaffe, sier han.

Det er altså gode grunner for at mange av oss opplever at vi må på toalettet etter å ha drukket kaffe. Og nei, det handler ikke bare om vane og forventing. 1 av 3 har det i oss.