Teknologien overgår mennesker
23.07.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Vi er på vei dit. Til en verden der roboter og mennesker lever side om side. I Helse-Norge skjer det mye – blant annet fordi maskiner har en enorm kapasitet.

De fleste av oss har noen bilder i hodet om hvordan forholdet mellom roboter og mennesker kommer til å bli. Referansene kommer fra sciense fiction som lenge har «foret» oss med scener og fremtidsscenarier, men også litteraturen har gitt oss noen frem pek.

Virkeligheten er langt mer praktisk og konkret. For eksempel i form av masse dataer som blir gjort om til mønster, som igjen gjør det enklere å stille rette diagnoser og målrettet behandling.

Det skjer mye i Kina

I South China Morning Post skrev de nylig om en pasient som hadde ligget i komalignende tilstander i seks måneder. Nevrologene som undersøkte den kinesiske 19-åringen, skal ha gitt ham dårlige prognoser.

Ulykken han hadde havnet i, hadde gjort alvorlige skader på hjernen hans.

På en skala leger bruker for å vurdere hvorvidt koma-pasienter kommer til å våkne, skal 19-åringen ha fått en sjuer. Av 23. Familien hadde derfor rett til å be legene om å avslutte behandlingen, for å la 19-åringen dø.

Så ble prøvene legene hadde tatt, undersøkt av en robotmaskin med kunstig intelligens, også kjent som AI (artificial intelligence). Den kom fram til et helt annet svar. Datamaskinen mente 19-åringen var en 20 på skalaen. Altså nesten full pott Forskjellen på prognosene var bokstavelig talt liv og død.

Og det var AI-teknologien som fikk rett. 19-åringen våknet!

I følge South China Morning Post var ikke historien til 19-åringen unik. I et stort studie har syv andre pasienter fått bedre prognoser gjennom AI, enn det legene gav dem.

Hvordan gjør den det?
Maskinen tar utgangspunkt i de samme bildene fra MR-maskiner som legene undersøker. MR-maskiner tar snittbilder av deler av kroppen, for eksempel hjerne.

Bildene kartlegger hjerneaktivitet, ved å måle små forskjeller i blodstrømmen.

Det menneskelige øyet kan ikke oppdage alle disse små forskjellene, men AI-maskinen er i stand til å undersøke disse ørsmå forskjellene over lengre tid og på den måten oppdage ukjente mønstre, skriver avisa.

Siden det er snakk om kunstig intelligens, lærer maskinen av seg selv, og skal i teorien bare bli bedre og bedre på disse undersøkelsene.

– AI-systemet antar at hver eneste pasient er bevisste (selv om de er i koma). Jobben til maskinen er å anslå sannsynligheten for om de vil våkne i løpet av en viss periode. Den vil aldri erstatte leger, men det er et verktøy som kan hjelpe leger med å fatte bedre beslutninger, sier forskeren Song.

Han legger også til at de sju tilfellene som omtales i forskningsrapporten, er unntakene. I de fleste tilfellene skal AI-maskinen ha kommet til samme resultat som legene.

Fremtiden og teknologi

De som forsker på AI mener vi fremdeles er i startgropa når det gjelder hvordan teknologi kan brukes i helsevesenet.

Det handler ikke om å erstatte behandlere, men om å være mer presise og nøyaktige i diagnostisering fordi maskiner klarer å analysere mye større datamengder enn det mennesker kan.

Altså, det er altså all grunn til å være åpne og positive mot roboter og AI – selv om det virker litt skummelt. Iallfall kommer det til å endre helsevesenet slik vi kjenner det i dag – til det bedre.