Ferie med eller uten barn: Morsomme leker til bilturen
16.07.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Skal du ut på lengre biltur, er det lett å stresse seg opp og sette fokus på hvor fort man kan komme frem. Turen blir definitivt bedre og mer morsom dersom dere gjør noe hyggelig underveis.

Her er noen tips og leker når dere skal på bilferie med barn eller uten barn – eller bare kjøre litt langt. Og ja, husk å ta pauser underveis.

1. Fakta sjekk
    Sjekk fakta om steder dere passerer på veien. En gammel kirke, en historisk hendelse eller kanskje har de vunnet en guiness rekord? Bruk wikipedia, eller kommunens hjemmesider eller bare google fritt.

Er dere flere enn to i bilen kan man ta hvert sitt tettsted, lese seg opp og deler informasjonen med medpassasjerene. Ps. sjåføren er tilhører og kan ikke delta på sjekkingen.

1. ABC-sulten
    Dette er en lek passer til litt eldre skolebarn, men førsteklassinger kan også henge med om de får litt hjelp. Det eneste kraver er å kunne alfabetet.

Første person starter med å si en matvare på A. For eksempel: ”Jeg er så sulten at jeg kunne spist en appelsin”. Da må neste person huske på hva den første sa, og deretter si noe på B. ”Jeg er så sulten at jeg kunne spist en appelsin og en banan”.

Slik fortsetter leken, så lenge personene som er med klarer å huske matvarene som har blitt sagt, i tillegg til å komme på en ny selv på neste bokstav.

Klarer dere hele alfabetet?

Alternativt kan dere gjøre det om til en navnelek: Den første sier et navn og nestemann må si et navn som begynner på den siste bokstaven i navnet

1. Hvem, hva, hvilken-leken
    Denne leken passer for de fleste. Den går ut på at en person skal tenke på et
    menneske, et dyr eller et sted, så skal de andre som er med på leken gjette seg frem til svaret.

De som gjetter må da stille spørsmål som for eksempel ”er det et menneske?”, ”er det en mann?”, ”er han i familie med oss?”, så skal den som tenkte på denne personen, stedet eller dyret, svare ja eller nei, helt til de som gjetter finner ut hvem eller hva det er.

Dere kan gjerne sette en begrensning på hvor mange spørsmål som skal stilles, dersom dere vil gjøre det litt vanskeligere.

Kan dere klare det likevel?

1. Mitt skip er lastet med
    Denne leken passer for de fleste. Bestem farge på mat og/ eller drikke som dere ønsker å fylle skipet med, for eksempel grønn mat.

Første person starter med å si “Mitt skip er lastet med grønn paprika”, deretter skal nestemann si en annen matvare som er grønn, helt til det ikke er mulig å komme på noe mer.

Ønsker dere å leke videre, velger dere en annen farge.

2. Hvem bor i huset?
    Fra bilvinduet kan man se mye forskjellig. Store, flotte hus, slott, bondegårder, kirker og andre bygninger. La barna få utløp for fantasien sin, ved å peke på en av bygningene og si: ”Hvem bor i huset?”

Den neste personen skal finne på en fantasifull historie om hvem som bor i denne bygningen.

En veldig enkel lek selv de minste kan være med på.

3. Fortsett-historien
    En begynner å fortelle en historie, men stopper midt i en setning.
    Nestemann fortsetter fortellingen.

Ingen kan bytte på forrige persons idé, bare utvide idéen. Gjør klar for lattersalver og fnising.

Kilder: kidsactivitesblog.com, mommypoppins.com, aktiviteterforbarn.no