Sommer og ferietid
05.07.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

De neste ukene er det én ting som står i hodet på folk – og det er ferie. Bare det å si ordet ferie gir oss forventinger og kanskje også ilinger gjennom kroppen. Det er nemlig noe magisk med disse ukene – kanskje fordi vi går inn i en annerledestid?

Som barn er ferie forbundet med fri fra barnehage, og senere skole. Jeg tror vi alle kan kjenne på den deilige følelsen av å gå hjem fra skolen den siste dagen før ferien, i småsko og med ranselen dansende og tom på ryggen etter at bøker er levert for året.

Et hav av tid var i vente, men også gjerne et hav av forventinger.

Som voksen er det kanskje litt annerledes. Forventinger, ja. Men kanskje føler flere også på et press på å måtte finne på noe eksotisk og spennende – og kanskje også bruke enormt mye penger.

Kortreist, avslappende og billig ferie

De senere årene – særlig etter 1970-tallet – har det nærmest vært en eksplosjon i mulige reisemål for ferier. Folk reiser til Middelhavet og noen til USA. I år, etter at begrepet «flyskam» har blitt et fenomen, er det togturer mange snakker om.

Men må det nødvendigvis være slik at reising til utlandet eller innlandet i en uke eller to er definisjonen av hva sommerferie er?

Ferie, slik det er tenkt både i lovtekst og elles, handler om avkobling, hente energi, tid sammen – eller kanskje først og fremst om å gjøre noe som bryter med det man gjør i hverdagen.

Det går fint an å ha sommerferie uten å reise langt og ikke minst bruke tusenvis av kroner. Hva med å tenke kortreist og holde fokus på det som er mulig å gjøre i ditt eget nærmiljø.
Dagsutflukter, rett og slett.

Her er en liste over gode forslag til kortreist ferie og med fokus på en ting – nemlig å gjøre et avbrekk i hverdagen:

• Ta frem sykkelen og se rundt deg med et annet blikk
  • Pakk en piknik-kurv og reis til en strand eller en park i nærområdet ditt
  • Inviter naboene på kaffe i hagen
  • Pakk et telt og overnatt ute i naturen
  • Reis en tur til nabobyen eller bygden, og se hva som skjer der
  • Sjekk turistinformasjonen som ofte ligger på kommunens hjemmesider. Kanskje det er noe i nærheten du aldri har gjort før?

Jeg vil gjerne avslutte med et dikt som er skrevet av Odd Goksøyr, en lokal dikter fra naboøya mi Runde på Sunnmøre, der jeg vokste opp:

Då eg var liten,
masa eg ofte på far min,
om vi ikkje kunne reise på ferie.
Kvifor det, svara han alltid,
vi er då herifrå.

God sommer alle sammen!