30 minutter med naturlig helsegevinst
23.04.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

En studie publisert på forskning.no forteller at 20 til 30 minutter i kontakt med naturen er den mest effektive lengden for å senke stresshormonene i kroppen. Det handler bare om å komme seg ut!

Forskningsrapporten som kommer fra University of Michigan, sier følgende:

«Hvis du går en tur eller sitter et sted som får deg til å føle kontakt med naturen i 20 minutter vil det gjøre deg mindre stresset. Det skriver forskere i en ny studie der de hevder å ha funnet den mest effektive lengden for å stresse ned.»

Forskerne går så langt som å kalle det en «naturpille».

– Vi har visst at tid i naturen reduserer stress, men inntil nå har det vært uklart hvor mye som trengs, hvor ofte og hva slags naturopplevelser som gir disse fordelene, sier hovedforsker av studien, MaryCarol Hunder, i en pressemelding.

Studien viser at 20-30 minutter i naturen senker stresshormonene i kroppen mest effektivt.

Urbanisering, innesitting og skjermtitting kan gi negative helseeffekter for mange i dagens samfunn. De 20-30 minuttene kan være en budsjettvennlig og oppnåelig løsning for å bedre disse, ifølge forskerne.

30 minutter er optimalt

Forskningsprosjektet ble gjort på følgende måte; over en 8 ukers periode ble deltagerne spurt om å gå ut i naturen i 10 minutter eller mer, minst 3 ganger i uka. Nivåer av stresshormonet kortisol ble målt fra spyttprøver.

Deltagerne valgte selv tidspunkt, lengde og hvor de ville oppholde seg, så lenge det var et sted der de følte seg i kontakt med naturen.

Resultatet av studien viser at deltagerne ble mindre stresset av bare 20 minutter ute i naturen. Dersom de økte til 30 minutter, ville stresshormonene reduseres til et optimalt nivå. Etter 30 minutter ville effekten fortsette, men i et tregere tempo.

– Den nye studien er interessant, men ikke veldig overraskende, sier Thomas Hansen, forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA og OsloMet, til forskning.no.

Han forteller at studien stemmer godt overens med annen forskning på området.

– Det er godt belyst at friluftsliv og annen naturkontakt gir gevinster for helse, trivsel og reduksjon av stress, sier Hansen.

Positiv forskning

Personskadeforbundet LTNs rådgiver, Birte Sand Rismyhr, sier at denne type forskning er dobbelt bra.

– Forskningen er positiv fordi den forteller oss at vi trenger frisk luft. Den er også bra fordi den er et lavterskeltilbud. Du trenge ikke å springe på en fjelltopp eller gå flere kilometer for at det blir effekt. Ta med deg en stol og sett deg på balkongen din, eller rusle ut i parken eller hagen din – og vips så føler du deg bedre, sier hun, og legger til:

-Og ja, la mobilen ligge i lommen eller i veska. Bruk heller sansene dine på å se på himmelen eller naturen som er i ferd med å våkne til liv.