Sen, men god påske
11.04.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Påsken kommer til forskjellig tid hvert år. I år er den sen, veldig sen – mens i fjor var den tidlig. Her forklarer vi hvorfor tidspunktet er forskjellig fra år til år.

For noen er sen påske det beste. Solen varmer og dagene kan for eksempel brukes til å klargjøre hagen. Tidlig påske er å foretrekke dersom du er særlig glad i ski og snø.

I følge tidsskriftet Historie må vi kjenne til både Månens faser og søndagenes plassering utover året for å forstå hvorfor påsken kommer til ulike tidspunkt.

Her er logikken. Litt komplisert kanskje, men tenk på det som en påskenøtt:
Fordi ett år varer i 52 uke og én dag – to dager når det er skuddår – vil søndagsdatoene forandre seg fra år til år, men vil gjenta seg med 28 års mellomrom.

Utregningen er ganske vanskelig, men prøv å lære denne forholdsvis enkle huskeregelen: Første påskedag er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn.

Vårjevndøgn – dagen da natt og dag har samme lengde, ble i år 325 fastsatt til å være 21. mars. Påsken kan derfor bare falle i perioden fra 22. mars til 25. april.

Om du ikke orker å regne de ut selv – her er første påskedag de nærmeste årene:

21. april 2019
12. april 2020
04. april 2021
17. april 2022
09. april 2023

Uansett om den kommer sent eller tidlig; påsken er en fin ferietid og et avbrekk i hverdagen. Vi pynter hus og hytter med gule kyllinger, påskeliljer og dekorerer med påskeegg. Maten er også spesifikk for høytiden. Vi spiser ekstra god mat, unner oss det beste, spiser godteri og på påskeaften skal det helst stå lam på bordet – det siste er for mange er selveste symbolet på påsken.

Til orientering holder vi telefonen stengt i påsken.

Personskadeforbundet LTN ønsker alle en riktig god påske.