Mer enn vanlig nysgjerrig på hjernen?
04.02.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Da bør du allerede nå sette et kryss på datoen den 8. oktober 2019. Da arrangeres nemlig den 9. nasjonale konferanse om traumatisk hjerneskade.

Kunnskap om og interessen for hjernen og hjernehelse har nærmest eksplodert de senere årene. Personskadeforbundet LTN har i alle år jobbe for og med de med ervervet hjerneskade, og gleder oss over økt interesse for hodene.

Årets konferanse, som skal gå av stabelen i oktober, setter fokus på et tema som gjelder mange som blir rammet av kognitiv svikt. Nemlig sanseutfordringer. Ett av temaene for konferansen er: Utredning og behandling av sanseproblemer etter hjerneskade. I tillegg løfter konferansen fram konsekvenser i et familieperspektiv.

Foredragsholdere

Som vanlig er det mange kunnskapsrike foredrags- og bidragsholdere fra både inn- og utland på programmet.

I tillegg til kjente hjemlige som Nada Andelic og Audny Anke navn kan man høre internasjonale størrelser som Laraine Winter som skal snakke om «Goaloriented community based rehabilitation, involvement of the families».

Brukernes rolle er med

Personskadeforbundet LTN har vært delaktig i alle nasjonale konferanser om traumatiske hjerneskader, og er også med i programkomiteen i år også.

-Alt som løfter kunnskapsnivået vil på sikt komme våre medlemmer til gode. Det å legge til rette for og å skape en arena der fagfolk og utøvere av hjernehelse møtes vet vi også er fruktbart. Årets konferanse håper vi vil bidra til å løfte og gi inspirasjon, sier Ingeborg Dahl-Hilstad, generalsekretær i Personskadeforbundet LTN.