100 lys i Mosjøen
17.01.2019 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Onsdag morgen arrangerte Vefsn kommune «Trafikkofrenes dag» utenfor rådhuset i Mosjøen. Også Personskadeforbundet LTNs lokallag var på plass.

Nestleder Maj-Britt Justad og styreleder Odd Kvalfors i Personskadeforbundet i Mosjøen og omegn sammen med avdelingsleder for vei i Vefsn kommune, Christer Amundsen, utenfor rådhuset i Mosjøen onsdag morgen. Foto: Jon Steinar Linga/Helgelendingen.

Som en viktig del av markering ble det satt ut 100 fakkelbokser formet som en tåredråpe og som symbol på det som er nærmere 100 personskader i vefsntrafikken de siste fem årene, fordelt på 70 ulykker.

Fra Personskadeforbundet LTNs Mosjøen og omegn lokallag stilte Maj-Britt Justad og Odd Kvalfors opp i grålysninga onsdag. I et intervju med lokalavisen Helgelendingen sier de følgende:

– Hva kan dere si om konsekvenser av personskader i trafikken?

– Det finnes eksempler på at hele familier har blitt ødelagt som en følge av alvorlige ulykker. Videre så ser vi i Personskadeforbundet at mange må slite for å få tilgang til hjelp folk har krav på i forbindelse med ulykker, sier Justad.

– Vi ser at helsevesenet kutter i utgiftene og i tjenestetilbud. I sin tur fører det med seg at det blir dyrt for mange å kjøpe etterbehandling, for eksempel fysioterapi. Vi ser også eksempler på at helsevesenet kutter ned på antall handikapbiler, sier Kvalfors.

Christer Amundsen, avdelingsleder for vei i kommunen, opplyser at dette er første gang Vefsn kommune markerer Trafikkofrenes dag.

– Nå er vi i gang. Denne markeringen vises først og fremst til kommuneansatte og til besøkende i kommunehuset. Til neste år vurderer vi en markering som er mer synlig for folk flest, og gjerne i samarbeid for eksempel med Statens vegvesen, sier Amundsen.