• Forside
  • Nyheter
Nordmenn er født med ski på beina – likevel faller vi
28.12.2018 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Studier viser at nordmenn i skibakken skader seg langt sjeldnere enn våre skandinaviske naboer. Likevel er det lurt å ta sine forhåndsregler og når skadene først inntreffer så er de dramatiske.

Antallet alpinskader til legebehandling utgjør mindre enn én prosent av det totale antallet ulykkesskader i Norge.

Konkret betyr det at om du står på ski fire dager i året, da kan du statistisk sett stå på ski i 315 år før det inntreffer en skade som krever legebehandling.

Trygge på ski og flinke til å bruke hjelm

Våre skandinaviske landsmenn er derimot ikke like trygge og stødige på ski. På listen over sykdom og skade alarmsentralen har måttet hjelpe reisende med, kommer svenske og danske skiferieskader på andre plass – etter mage- og tarmplager.

Sammen med skiforsker Arne Ekeland ved Martina Hansens Hospital har tidligere generalsekretær Alpinanleggendenes Landsforening Andreas Rødven publisert en stor studie av skader på ski- og snowboardkjørere i norske alpinanlegg.

Studiet viser, i følge en NTB-melding, at en av grunnene til at skadeomfanget ikke er større i skibakkene handler om at nordmenn stort sett er flinke til å bruke hjelm.

– Hjelmbruk og gode ferdigheter er hovedårsakene til at få skader krever legebehandling. Rundt 98 prosent av alle nordmenn som er 14 år og yngre bruker hjelm, forteller Rødven til NTB.

Like mange hodeskader

Tall viser at 85 prosent av alle skader i bakken skyldes at vi faller selv. Åtte prosent skyldes kollisjoner med andre, mens to prosent skyldes kollisjon med gjenstander. Risikoen for å bli påkjørt er størst hvis du ikke er synlig. Ikke bli stående under hopp og heng, men kjør ut til siden, er gode råd.

Til tross for den kraftige økningen i hjelmbruk siden 90-tallet, er antallet hodeskader like mange. Andelen alvorlige hodeskader har likevel gått ned.

– Hjelm er viktig og bør brukes av alle – både i skibakken og på skøyteisen. Uansett, ikke la den skape falsk trygghet. Du må uansett sørge for å være konsentrert i bakken og forholde deg til skivettreglene, sier Ingeborg Dahl-Hilstad, generalsekretær i Personskadeforbundet LTN, og legger til:

-Dersom du kjører bil og kolliderer i 50 kilometer i timen er du beskyttet av setebelte, bilskroget og airbag. I samme hastighet i skibakken, har kroppen knapt beskyttelse.

Hun argumenterer for at bruken av hjelm er det enkleste sikkerhetstiltaket for å redusere risikoen for hodeskader.

-Alpinanleggene låner ut hjelm helt gratis, sier Dahl-Hilstad, som mener at

ryggplate også bør inkluderes som fast innslag i utstyret dersom man skal i bakken.

Kilde: NTB