En av de beste feriene vi har hatt!
19.12.2018 Forfatter: Frank Gjelsøy

Sommeren 2016 var Fred Gonsholt en av deltakerne på familieleiren som Personskadeforbundet LTN arrangerte i sine leiligheter i Bulgaria. Her skriver han om sin opplevelse.

Jeg er en 43 år gammel mann som er pårørende til min samboer som har vært gjennom en stor og stygg fødselsskade. Sammen har vi en datter på 10 år.Jeg må innrømme at det var med blandede følelser jeg sa ja til å være med på turen. Jeg var ikke helt sikker på hva slags sted dette var. Var det et avsidesliggende terapisenter av ymse kvalitet langt fra alle andre folk eller var det et helt greit leilighetskompleks?

Det skulle også bli arrangert erfaringsutvekslinger og samlingsstunder. Hva om den gjengen vi reiste med ikke var folk jeg og vi identifiserte oss med i det hele tatt? Skulle vi måtte bli tvunget til å delta på masse greier vi egentlig ikke ville være med på sammen  med masse folk vi egentlig ikke trivdes med? Ferie for meg er frihet – frihet til å slappe av og gjøre det jeg vil.

Samtidig var jeg veldig spent. Det kunne jo være veldig greit både for min samboer og meg å få snakket med folk som hadde vært i lignende situasjon som oss. Ikke minst tenkte jeg på min datter, som kanskje kunne møte andre barn som hadde opplevd lignende familiesituasjoner som henne.

Dessuten var det et veldig rimelig alternativ til andre ferier, noe som passet lommeboken vår særdeles bra, ettersom den, etter alt vi har vært gjennom, ikke akkurat var velfylt.

Turen levde opp til alle spente forventninger og knuste alle eventuelle fordommer jeg måtte ha til både sted og folk. Stedet var flott, og det var flotte leiligheter i et rolig strøk med en flott restaurant, kiosk og masse andre fasiliteter. Det var bar, bordtennis, biljard, fotballbane/tennisbane, mulighet for å leie sykkel og flott svømmebasseng med barstoler i vannet.

I tillegg var det gåavstand for alle og enhver rett ned på stranden, og det var fine, gode restauranter i umiddelbar nærhet. Dessuten var det bare 3 kilometer til Sunny Beach som kunne by på et yrende folkeliv og uante shoppingmuligheter. Men det viktigste var uansett samholdet i gruppen vi reiste med. Vi fikk veldig fort god kontakt med alle sammen og det viste seg å være veldig hyggelige folk.

Det var helt fritt opp til alle hva man ville gjøre, men det ble uansett til at vi samlet oss mye sammen som gruppe ved bassenget og til flere middager, både på komplekset vi bodde i, i nærområdet for øvrig og på Sunny Beach.

Erfaringsutvekslingene og samtalene vi hadde med de andre var uten tvil høydepunktet på turen. Reisefølget var et vidt spekter av mange totalt forskjellige skader, men det vi hadde til felles var familiesituasjonen vi alle levde i. Jeg vet at det var fantastisk for min samboer å kunne snakke med folk som hadde opplevd lignende utfordringer som henne, og for meg selv var det utrolig godt å få snakket med andre pårørende som jeg veldig lett kunne identifisere meg med.

Datteren min kunne også fortelle at hun syntes det var befriende både å se og snakke med andre barn som hadde opplevd lignende ting som henne og som også hadde foreldre som kanskje ikke alltid kunne være med på alt på grunn av skaden de hadde fått. Samholdet barna imellom var også fantastisk å se.

Turen var absolutt blant de beste feriene jeg noen gang har hatt, og det samme gjelder både for min samboer og for min datter. Vi har truffet flere av de andre vi reiste med flere ganger siden vi kom hjem og vi drømmer alle om å få ta turen igjen.

Personskadeforbundet LTN arrangerer familieleir i 2019 – gå inn på Min side for mer informasjon og søknadskjema for deltagelse.

Hvis du ikke har registrert din bruker på Min side så bruk funksjonen Nytt/glemt passord og du vil få tilsendt passord til den eposten du har registrert hos oss.

Frank Gjelsøy