De sykeste og hardest skadde barna rammes fortsatt
11.12.2018 Forfatter: Birte Sand Rismyhr

Langt på overtid kom den endelige avgjørelsen i pleiepengesaken. KrF innfridde når de gikk for å fjerne tidskvoten, men støttet ikke endringen av graderingsreglene.  Storehaug fra KrF er tydelig på at de er enige i at graderingsreglene er for strenge og at de må endres, men kunne av budsjettmessige grunner ikke stemme for endringer allerede fra utgangen av februar.

Tore Storehaug, KrF

Dette betyr i praksis at de som har de sykeste og hardest skadde barna, men som har noe avlastning, fortsatt rammes.  Foreldrene fortsetter å bli trukket for hver time barnet er i barnehage eller skole, selv om de er nødt til å stå i beredskap. Dette også dersom en har et barn som en må våke over hele natta og derfor trenger å hvile de få timene.

KrF ber likevel regjeringen om å se på muligheten for å endre loven for dem som må hvile om dagen etter å ha hatt tilsyn med barnet om natten, eller som må være i beredskap.

Syke barn og deres familier må derfor betale prisen for et regjeringssamarbeid.

Personskadeforbundet LTN vil applaudere alle foreldre og familier som, til tross for utfordrende og vanskelige livssituasjoner, har brukt det siste året på å kjempe i denne saken. Denne saken er ikke ferdig og vi vil fortsette å kjempe og støtte dere.

Birte Sand Rismyhr