Holder KRF ord i pleiepengesaken?
10.12.2018 Forfatter: Birte Sand Rismyhr

I dag avgjøres pleiepengesaken i Stortinget og alt står og faller på KRF. Vil de holde det de har lovt og stemme for endringer i pleiepengeordningen?

Bakgrunnen er at Stortinget i fjor vedtok å endre pleiepengeordningen. Regjeringen innførte blant annet en tidskvote for hvor lenge foreldre kan pleie sitt alvorlig syke barn. Denne tidskvoten gjør at foreldrene ikke vet hvor lenge de kan være sammen med barna sine mens de er syke og at de må «spare» på dagene tilfelle situasjonen forverrer seg.

I tillegg innførte de strenge graderingsregler som skulle gjøre det lettere for foreldre å stå i arbeid når barna var på skole eller i barnehage. En god tanke, men som har vist seg å være vanskelig i praksis og et onde for de med alvorlig skadde og syke barn. Denne graderingsregelen gjør at foreldre mister inntekt som skal forsørge familien.

En av de punktene som ble løftet ved innføring av ny pleiepengeordning var at varig syke barn ble inkludert i ordningen og at en fjernet kravet om alvorlighet.  Paradokset nå er de som er varig syke og skadde får satt en tidsbegrensning.

Vi vet at det ikke kan settes en tidsfrist for disse barna og familiene deres. Nå håper vi bare at politikerne ser det samme.

Birte Sand Rismyhr