Asker ble årets pårørendekommune
09.11.2018 Forfatter: Gunn Kvalsvik

I oktober delte helseminister Bent Høie ut prisen for Årets pårørendekommune 2018. Vi gratulerer Asker kommune med en vel fortjent utmerkelse!

Asker kommune får prisen for sitt systematiske og helhetlige arbeid med tilbud til både voksne og barn som pårørende. Pårørendearbeidet i Asker er godt forankret i kommunen på flere måter. En egen pårørendekoordinator leder blant annet arbeidet med å implementere den nasjonale pårørendeveilederen. Kommunens gode informasjon på nett  om hvilke tilbud som finnes til pårørende, er noe av det juryen fremhever i sin begrunnelse for pristildelingen. Asker kommune kan også vise til et utbredt samarbeid med ulike pårørendeorganisasjoner.

Asker får prisen i hard konkurranse med Fredrikstad, Nittedal og Fauske. Juryen er imponert over det pårørendearbeidet som gjøres i disse kommunene.

Hensikten med prisen er å belyse hvor viktig det er å ta vare på pårørende i helse- og omsorgssektoren. Nominasjonene har kommet fra både pårørende selv, fagfolk og politikere. Prisvinneren får 10 000 kroner som skal brukes til videre pårørendearbeid. I tillegg får kommunen et spesiallaget kunstverk av Bjørg Thorhallsdottir.

Det er andre året denne prisen deles ut. I fjor var det Ålesund kommune som fikk prisen

Vi er fornøyde
Personskadeforbundet LTNs Asker og Bærum lokallag er selvsagt fornøyde med prisen. De mener likevel at en slik pris er noe kommunen må lene seg på og tro at jobben er gjort. Som alt annet helsearbeid må rollen som pårørende ivaretas og bygges videre.

-Jeg er stolt over at vår kommune er kåret til årets pårørendekommune. Bare det å få prisen betyr , tror jeg, at kommunen kommer til å holde fokus på dette feltet, sier Kristin Levinsen som sitter i styret for lokallaget.

Hun mener pårørendefeltet ofte blir glemt, men at det er en viktig del av helsearbeidet. Hvor mye pårørende som ressurs sparer samfunnet vårt for helsekroner er én ting, enn annet og like viktig argument er helsegevinsten de rammede har av gode pårørenderessurser.

I juryen for Årets pårørendekommune sitter Pårørendesenteret i Stavanger, BarnsBeste (Nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende), Napha (Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid), NK LMH (Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse), PiO (Pårørendesenteret i Oslo), Pårørendealliansen og NKS Veiledningssenter for pårørende, Nord-Norge.

Relevante lenker: