Kule spøkelser og hekser bruker refleks
31.10.2018 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Det er lov å være skummel på Halloween, men det er skremmende mange som velger å ikke bruke refleks.

Halloween er en feiring som foregår 31. oktober, kvelden før allehelgensdag, som er 1. november. Halloween innledet en tredagers feiring til minne om alle som hadde gått bort, ikke minst gjaldt det helgener (hallows) og martyrer.

I tråd med gammel tradisjon kan det allehelgensdag holdes minnegudstjenester i kirkene og tennes lys på graver på kirkegårdene.

De siste årene har Halloween etablert seg som en kjent og for enkelte kjær feiring også her i Norge. I praksis betyr det at det inviteres til fester, men først og fremt handler det om at barna kler seg ut i skumle og skremmende kostymer og går fra dør til dør for å tigge om godteri.

Konkret snakker vi om tusenvis av utkledde små og mellomstore barn, gjerne svartkledde, som svinser rundt om i nabolagene i mørket. Dette krever årvåkne bilister og foreldre som insisterer at hekser og spøkelser også trenger reflekser.

-Jeg er selv mamma og skal sende mine ut i mørket. For noen år gikk jeg sammen med dem og jeg fikk til og med på dem refleks-vester. Nå er den tiden forbi. Regelen nå er refleksbrikker. Mange brikker, forteller Ingeborg Dahl-Hilstad i Personskadeforbundet LTN.

Som mamma oppfordrer hun alle foreldre til å huske refleks. I tillegg ber hun også bilister om å holde alle sanser oppe når de ferdes langs veiene i morgen ettermiddag og kveld.