Utstillingssamfunnet gjør oss syke
13.09.2018 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Føler du innimellom at du ikke er bra nok. At alle rundt det har mer «glam», glede og spenning. Du er ikke alene. Hvilket samfunn har vi egentlig?

I en artikkel publisert i VG i dag skriver psykiater Anne Kristne Bergem hvordan, særlig kvinner lever i et evig jag etter et perfekt liv. Et ideal som ikke er mulig å nå og som stresser og gjør oss syke.

Bergem beskriver hvordan presset i dagens samfunn kommer både utenfra og innenfra. Det setter seg i tankene, i følelsene og ikke minst i kroppen.

Vi er ett system. Kropp og psyke er ikke to atskilte deler, men en helhet som gjør at psykiske belastninger påvirker immunforsvaret, gir smerter, sykdom eller utmattethet.

Vi i Personskadeforbundet LTN slår et slag for en livsfilosofi Bra nok.

Rådgiver i forbundet, Birte Sand Rismyhr, sier følgende:

-Når jeg snakker med medlemmer på telefonen er at av mine viktigste råd å ha realistiske mål og forventninger. Ikke vær så opptatt av hva andre gjør og kan, men hva du vil og hva som gir energi heller enn det som stjeler energi, sier hun.

Om du vil lese artikkelen i VG, klikk her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ddqm1q/psykiater-sykemelding-blir-spraaket-vi-bruker-paa-at-naa-er-det-nok