Idrett for alle
11.09.2018 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Toppidrettsutøverne Bjørgen og Johaug fronter en ny stiftelse som har fått navnet «Vi». Målet er å støtte og styrke fokuset på idrett for mennesker med nedsatt funksjonshemmede

I en artikkel publisert i Dagbladet den 10. september kommer det frem at «Vi» ønsker å skape en bevegelse for de 605.000 funksjonshemmede i Norge.

Initiativet og innholdet er tredelt. Det skal nå både toppidrettsutøvere, men også de som deltar på breddeidrett. I artikkelen står det følgende:

«For det første skal Olympiatoppen løfte toppidretten for funksjonshemmede, for det andre skal det tilrettelegges bedre for breddeidrett og til slutt skal samarbeidet føre til bedring av muligheter og rettigheter for funksjonshemmede i samfunnet.»

Positiv til all aktivitet

Personskadeforbundet LTN er positive til tiltak som «Vi». Intitiativ som setter fokus på mennesker med nedsatt funksjonsevne er noe vi definerer som positivt, og fokus på aktivitet er særdeles bra.

-Fysisk aktivitet er bra for alle,  men nesten ennå viktigere er det å motivere de som sliter med ulike fysiske utfordringer til å komme seg i strukturert trening. Helseeffekten er alltid positiv, sier generalsekretær Ingerborg Dahl-Hilstad.

Hun mener også at toppidrettsutøvere kan være gode forbilder og gjøre det lettere å leve liv som er preget av fysiske begrensninger.
Bak initiativet står det en rekke næringslivstopper og tidligere- og aktive idrettsutøvere. Styreleder er konsernsjef i Aker, Øyvind Eriksen, og daglig leder er Knyt Nystad, en kjent smøresjef. I styret sitter også Aksel Lund Svindal og prinsesse Märtha Louise. Det samme gjør Marit Bjørgen og Therese Johaug.
– Jeg er stolt og ydmyk over å kunne være en del av «VI», sier Bjørgen til Dagbladet.

-At det er ganske kjendistungt gjør at man når brett ut og får mediedekning, sånn er det bare. Håpet er at det ikke bare er en flott, men at det vil slå rot og eksistere over tid, sier Dahl-Hilstad.

Stiftelsen blir finansiert av Aker og TRG. Førstnevnte sikret grunnkapital på 25 millioner kroner, mens Aker og ni Aker-eide selskaper vil gå inn med totalt 100 millioner kroner.