Den hjernen – den hjernen
06.08.2018 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Stadig ny kunnskap «popper opp» om hjernen vår. I dag vet vi stadig mer om hvordan den fungerer, hva som skjer dersom den blir skadet – og ikke minst hvordan vi skal reparere og leve med dette komplekse kroppsorganet.

Fordi svært mange av medlemmene i Personskadeforbundet LTN sliter med kognitive utfordringer prøver vi blant annet å holde oss oppdaterte på ny kunnskap på hjernefeltet.

Sist uke ble et forskningsarbeid som viser en sammenheng mellom tarmbakterier og hjernen publisert på en dansk vitenskapsside.

Ny forskning tyder nemlig på at tarmbakteriene er i direkte dialog med hjernen, skriver Videnskab.dk. Arbeidet er basert dyreforsøk, og det har sett på sammenhengen mellom aldersbetinget nevrologisk sykdom som demens og Parkinson – og mikrobiomet (bakteriefloraen). Ubalanse her, mener forskerne, kan også påvirke bl.a. autisme og depresjonslidelser.

I forskningsarbeidet kommer det også frem at bakterier som er i yoghurt ser ut til å redusere angst og depresjon ved å signalere til hjernen via nervesystemet.

Man vet ikke om resultatene kan overføres til mennesker, men ideen om å angripe nevrologiske problem fra en ny vinkel gjør arbeidet både spennende og interessant.

Les mer her: