Ikke et budsjett for de skadde barna
Forfatter: admin

Assisterende generalsekretær Per Oretorp og generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad er skuffet over at regjeringen ikke er villige til å ta ansvar for de skadde barna.

-Det er en hån mot barn som skades at regjeringen vegrer seg for å følge opp Stortingets vedtak av  18. desember 2015 der de vedtok at barn skal ha full erstatning, sier Per Oretorp oppgitt før han fortsetter: -Vi kan ikke tolerere at de svakeste barna blir en salderingspost, de fikk aldri den sjansen de skulle ha her i livet.

Ingeborg Dahl-Hilstad er forvirret etter å ha bladd gjennom proposisjonen fra Helse- og omsorgsdepartementet. -Rehabilitering av barn med ervervet hjerneskade har lenge vært en hjertesak for forbundet, når man leser proposisjonen snakkes det om behandlingstilbud, habilitering eller intensiv habilitering, sier hun. – I forhold til habilitering snakkes det om fritt behandlingsvalg for å få ned sykehuskøer, noe som er litt av en vits i forhold til at rehabiliteringstilbudet til barn med ervervet hjerneskade er så svakt. På den positive siden ser det ut til at bevilgninger til å styrke behandlingstilbudet er videreført, sier Dahl-Hilstad. -Men vi må snakke om også rehabilitering av barna, dette er for defensivt og uklart.

Personskadeforbundet LTN må dessverre se at en av våre svakeste grupper er prioritert ned og bort i statsbudsjettet for 2018.

admin